Gode råd til de studerendes boligjagt

Mange unge står snart over for studiestart og for manges vedkommende betyder det et akut boligbehov.

På fredag får mange tusind unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmestudie, og de står dermed også over for studiestart og for manges vedkommende et akut boligbehov. Grundigt benarbejde, netværk, tålmodighed og en åben indstilling er et godt sted at starte på boligjagten.

Brug bolig- og kollegieportalerne
Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejer hvert år 3.500 lejeboliger via udlejningsportalen Findbolig.nu og har samlet en række gode råd til de boligsøgende.

”Der er ingen tvivl om, at de nye studerende står over for et svært lejeboligmarked. Der er stor efterspørgsel efter lejeboliger i de store byer, og det har betydning for lejeniveauerne og mulighederne for at komme i betragtning,” siger Lasse Rüsz, udlejningschef i DEAS.

Der findes en lang række boligsites, som kan hjælpe med at afdække markedet, og som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS har med portalen Findbolig.nu udviklet en løsning inden for boligsøgning, der også favner studie- og ungdomsboliger. Men også kollegieværelser er en mulighed de boligsøgende med fordel kan overveje.

Vær realistisk og tålmodig
Udlejningschefen i DEAS råder de kommende studerende til at være åben over for andre muligheder og placeringer, end man umiddelbart har som førsteprioritet.

”Det er altid en god idé at skrive sig op til en studie- eller ungdomsbolig i så god tid som overhovedet muligt, men vi ved også af erfaring, at langt de fleste unge ved studiestart står i en relativt akut boligsituation. Derfor gælder det om at være både realistisk og tålmodig og om at bruge sit netværk,” siger Lasse Rüsz.

10 gode råd til dig som boligsøgende

1. Skriv dig op - og i god tid
    Det kan virke banalt, men det er vigtigt, at du bliver skrevet på venteliste til en ledig lejebolig i så god tid som muligt. Det giver et forspring i boligsøgningen. Og du behøver ikke vente, til du er blevet optaget på studiet.

2. Vær realistisk
    Start med at overveje nøje, hvad du ønsker, og hvilke boligdrømme du godt kan gå på kompromis med. Kan du fx nøjes med et mindre værelse, hvis det betyder, at du bor mere centralt? Eller er pladsen det vigtigste for dig?

3. Skab dig et overblik
    Sørg for at få et godt overblik over din privatøkonomi, så du har et realistisk billede af, hvor meget du kan sidde for om måneden. Tal eventuelt med din bank. Husk at indregne en post i budgettet til de løbende forbrugsudgifter, dvs. vand og varme.

4. Brug boligportalerne
    Der findes en lang række boligsites, som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS har med portalen Findbolig.nu udviklet en løsning, der også favner studie- og ungdomsboliger. De mange boligsites findes med en enkel søgning på nettet fx: boligportal.dk, ciu.dk, lejebolig.dk, dba.dk/boliger/lejebolig, minlejebolig.dk, boligbasen.dk, boliga.dk, kollegierneskontor.dk, aku-aalborg.dk.

5. Husk også de mange kollegier
    Der findes både almene og private kollegier i næsten alle former og prislejer rundt omkring i landet. Nogle kan søges direkte hos det pågældende kollegium og andre via boligportaler, der samler kollegier på tværs.

6. Vær opsøgende og brug dit netværk
    Gå ikke kun den slagne vej. Brug også dine venner, familie og bekendte. Måske de kender nogen, som kan hjælpe dig? Og hold dig ikke tilbage fra at bruge de sociale medier.

7. Søg i et bredt geografisk område
    Uden for byernes centrum er der mindre pres på boligmarkedet. Boligens placering tæt på fx offentlig transport kan betyde meget. Så sæt dig grundigt ind i, hvor langt væk fra dit studie, du egentlig kan søge, samtidig med at du har en acceptabel transporttid.

8. Acceptér at din første bolig måske er midlertidig
    Ingen siger, at du skal blive boende i din første bolig under hele dit studie. Vær indstillet på midlertidige løsninger det første stykke tid, som fx kortvarig fremleje. Dine ønsker kan ændre sig, og nye muligheder kan opstå, når du først har tag over hovedet.

9. Slå dig sammen med andre
    Overvej muligheden for at starte i en delelejlighed eller et bofællesskab. Det åbner op for flere muligheder og giver dig garanti for socialt samvær. Husk dog altid at tjekke med udlejer, om denne boligform er tilladt, inden du flytter ind.

10. Forældrekøb? Tal med banken
    Overvejer din familie at købe en lejlighed til dig, så er der en række økonomiske og personlige forhold, I skal overveje grundigt inden. Det er en god ide at starte med at tale med jeres bank, som typisk kan guide jer.

Udlejningschef Lasse Rüsz, DEAS, mobil 27 78 38 80

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Vi tilbyder ydelser som administration af bolig- og erhvervsejendomme, ejer- og andelsboligforeninger samt management af butikscentre. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark og har kontorer i København, Aalborg og Aarhus. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.

Vær opsøgende når du søger bolig og brug dit netværk.
Overvej dine prioriteter - kan du nøjes med et mindre værelse, hvis det betyder, at du bor mere centralt? Eller er pladsen det vigtigste for dig?
Acceptér at den første bolig måske er midlertidig.

PFA udpeger DEAS som bygherrerådgiver til Gartnerbyen9.3.2018 07:52pressemeddelelse

I Odenses spirende bydel Gartnerbyen opfører pensionsselskabet PFA 157 lejeboliger til både familier og seniorer. Boligerne spænder fra 55-103 m2 og er fordelt på 72 rækkehuse samt 85 lejligheder i etagebyggeri. I løbet af marts forventes spaden at gå i jorden til PFA’s seks-etagers byggeprojekt, som forventes at stå færdigt i sommeren 2019. DEAS er udpeget som bygherrerådgiver og skal varetage PFA’s interesser, så byggeriet får en høj og fremtidssikret standard. ”Gartnerbyen er et helt unikt område i Odense, som vi er stolte over at være med til at udvikle. Vi opfører boliger til et bredt publikum, samtidig med at vi skaber fundamentet for et godt afkast til vores 1,2 mio. pensionskunder. Med DEAS som bygherrerådgiver forventer vi et resultat i høj kvalitet, hvor der er tænkt i langsigtede og økonomisk bæredygtige løsninger,” siger Michael Bruhn, ejendomsdirektør i PFA. DEAS er en erfaren bygherrerådgiver, der har været samarbejdspartner for PFA på flere store byggeprojekter. ”Vi glæd

Nye butikker af internationalt format på vej til Lyngby Storcenter28.2.2018 08:06pressemeddelelse

En udvidelse og markant ombygning af over 5.000 m² i Lyngby Storcenter er nu igangsat. Hermed skabes der plads til det helt nye butikskoncept Arket samt to andre fashion- og livsstilsbutikker af internationalt format, der forventes at åbne i november 2018. Samtidig udvides den eksisterende H&M-butik og suppleres med en H&M Home shop-in-shop. Arket bydes velkommen i Lyngby Storcenter På den ombyggede 1. sal er der indgået kontrakter med tre nye ankerlejere. Arket tegner sig for omkring 1.000 m², og når butikken åbner, bliver det med en af konceptets første centerplaceringer. ”Vi er meget glade for, at vi har indgået aftale med Arket, der bl.a. vælger Lyngby Storcenter på grund af centrets profil og høje omsætningsniveau. Vi arbejder kontinuerligt på at styrke Lyngby Storcenter som samlingspunkt for hele Nordsjælland med et unikt udvalg, der ikke findes i andre shoppingcentre i og omkring København,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, der administrerer Lyngby Storcenter o