Gode råd og regler om fyrværkeri

Nytår nærmer sig med hastige skridt, og hvis der er en ting, som kendetegner fejringen af nytårsaften, så er det den enorme mængde, der fyres af når vi går ind i et nyt år.

Overalt i landet bliver den mørke nattehimmel lyst op af alle mulige forskellige farver, når det antændes og flyver mod himlen inden det eksploderet i et højt brag.

Det er et spektakulært syn, men det er imidlertid ikke helt ufarligt at håndtere. Hvert år er der nemlig folk, som kommer til skade i forbindelse med affyring af nytårskrudt. Rigtig mange af ulykkerne sker, fordi det ikke bliver håndteret korrekt og  med respekt, og i forbindelse med ulovligt fyrværkeri, der ikke er CE-mærket. Derfor er det vigtigt, at du kun køber det, der har CE-mærket, og som lever op til de stramme krav og kvalitet. Du kan finde et stort udvalg af fyrværkeri her, som lever op til kravene om sikkerhed og kvalitet.

De 5 fyrværkeriråd

Den danske Sikkerhedsstyrelse har opstillet 5 gode råd som du altid bør følge, når du har at gøre med fyrværkeri. Det er nemlig aldeles vigtigt, at du ved, hvordan du skal håndtere det, hvis du vil undgå ulykker for dig og dine nære.

Beskyttelsesbriller

Først og fremmest bør du altid anvende beskyttelsesbriller. Der er rigtig mange, der stadigvæk ikke bærer beskyttelsesbriller nytårsaften, og en af de mest almindelige forklaringer er, at det er fordi de ikke selv fyrer af. Selvom du kun er tilskuer til det spektakulære show, kan du stadigvæk blive ramt, og næsten halvdelen af skaderne går ud over tilskuere.

CE-mærket fyrværkeri

Dernæst må du, som nævnt ovenfor, kun fyre det af, der har et CE-mærke. Hvis det ikke har det, er det nemlig ulovligt, og en stor del af ulykkerne sker på grund af hjemmelavet og ulovligt fyrværkeri.

Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden

Den tredje regel forklarer, hvordan du aldrig må holde antændt fyrværkeri i hånden. Selvom det er lovligt, kan der stadigvæk ske ulykker, og cirka en tredjedel af fyrværkeri-relaterede skader er håndskader. Blandt andet fordi nogle mennesker holder tændt fyrværkeri i hånden. Det er en utrolig dårlig ide! Derudover er det vigtigt, at du placerer dine raketter i en holder, der ikke har mulighed for at vælte, når du tænder ild til lunten. Mange ulykker sker også, fordi folk sætter raketter i glasflasker, der vælter, når de bliver antændt, og derfor eksploderer på jorden.

Køb af cykelskur til virksomhed: Dette skal du overveje27.9.2022 06:00:00 CEST | Blog

Har du fået til opgave et indkøbe et eller flere cykelskure til en virksomhed? I så fald er der en række overvejelser, der er vigtige at gøre sig først. Der findes nemlig et hav af cykelskure på det danske marked, men ikke alle vil være et ideelt valg for dig. Er der tale om et cykelskur, der skal bruges af en virksomhed, stilles der sædvanligvis andre krav, end hvis det skal bruges hjemme. Samtidig er der også en lang række valgmuligheder at vælge mellem, hvilket understreger, at der er flere aspekter, der skal tages op til overvejelse. Åbent eller lukket? Først og fremmest bør det overvejes, om virksomheden skal have et åbent eller lukket skur. Der er fordele og ulemper ved begge dele, hvorfor der skal vælges ud fra, hvad der er mest hensigtsmæssigt. Vælger man et åbent skur, er det let for de ansatte at tilgå deres cykler. Vælger man et lukket skur, bliver det en tand mere besværligt, men cyklerne er bedre sikret. Hertil skal man dog også huske, at de lukkede cykelskure som regel er