Gode råd og regler om fyrværkeri

Nytår nærmer sig med hastige skridt, og hvis der er en ting, som kendetegner fejringen af nytårsaften, så er det den enorme mængde, der fyres af når vi går ind i et nyt år.

Overalt i landet bliver den mørke nattehimmel lyst op af alle mulige forskellige farver, når det antændes og flyver mod himlen inden det eksploderet i et højt brag.

Det er et spektakulært syn, men det er imidlertid ikke helt ufarligt at håndtere. Hvert år er der nemlig folk, som kommer til skade i forbindelse med affyring af nytårskrudt. Rigtig mange af ulykkerne sker, fordi det ikke bliver håndteret korrekt og  med respekt, og i forbindelse med ulovligt fyrværkeri, der ikke er CE-mærket. Derfor er det vigtigt, at du kun køber det, der har CE-mærket, og som lever op til de stramme krav og kvalitet. Du kan finde et stort udvalg af fyrværkeri her, som lever op til kravene om sikkerhed og kvalitet.

De 5 fyrværkeriråd

Den danske Sikkerhedsstyrelse har opstillet 5 gode råd som du altid bør følge, når du har at gøre med fyrværkeri. Det er nemlig aldeles vigtigt, at du ved, hvordan du skal håndtere det, hvis du vil undgå ulykker for dig og dine nære.

Beskyttelsesbriller

Først og fremmest bør du altid anvende beskyttelsesbriller. Der er rigtig mange, der stadigvæk ikke bærer beskyttelsesbriller nytårsaften, og en af de mest almindelige forklaringer er, at det er fordi de ikke selv fyrer af. Selvom du kun er tilskuer til det spektakulære show, kan du stadigvæk blive ramt, og næsten halvdelen af skaderne går ud over tilskuere.

CE-mærket fyrværkeri

Dernæst må du, som nævnt ovenfor, kun fyre det af, der har et CE-mærke. Hvis det ikke har det, er det nemlig ulovligt, og en stor del af ulykkerne sker på grund af hjemmelavet og ulovligt fyrværkeri.

Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden

Den tredje regel forklarer, hvordan du aldrig må holde antændt fyrværkeri i hånden. Selvom det er lovligt, kan der stadigvæk ske ulykker, og cirka en tredjedel af fyrværkeri-relaterede skader er håndskader. Blandt andet fordi nogle mennesker holder tændt fyrværkeri i hånden. Det er en utrolig dårlig ide! Derudover er det vigtigt, at du placerer dine raketter i en holder, der ikke har mulighed for at vælte, når du tænder ild til lunten. Mange ulykker sker også, fordi folk sætter raketter i glasflasker, der vælter, når de bliver antændt, og derfor eksploderer på jorden.

Hold afstand og læn dig ikke ind over fyrværkeriet

Dernæst er det vigtigt, at du og dine tilskuere holder god afstand når det er antændt, ligesom du ikke må læne dig ind over, når du tænder lunten.

Gå aldrig tilbage til en fuser

Den sidste regel er en som du garanteret har hørt mange gange før: Gå aldrig tilbage til en fuser. Det er der en meget simpel forklaring på. Fuseren kan nemlig springe i luften, når du mindst forventer det, og den har jo allerede bevist, at der er noget galt med den siden den ikke fungerede som den burde.