Gode råd inden du underskriver lejekontrakten

Det kan være fristende at underskrive din nye lejekontrakt i en fart, men der er nogle ting, du bør være opmærksom på, inden du sætter din underskrift på kontrakten. BoligPortal har her samlet de vigtigste ting, du skal holde øje med.

Du bør altid give dig god tid til at læse din nye lejekontrakt grundigt, inden du sætter din underskrift på den. Ifølge BoligPortal er der en række ting, du som ny lejer bør have i baghovedet, når du kigger kontrakten igennem.

Både en mundtlig og en skriftlig aftale om leje af en bolig er juridisk bindende, men det anbefales at lave en skriftlig kontrakt, og de fleste bruger den officielle skabelon fra Boligministeriet, kaldet typeformular A, 9.udgave. Du skal være opmærksom på §11, hvor udlejer kan skrive særlige vilkår ned.

Det er vigtigt, at du kender dine rettigheder, for eksempel at huslejen ikke må stige med et fast beløb om året, og at udlejer ikke må kræve, at du har nyistandsat lejemålet ved fraflytning. I §11 har udlejer også mulighed for at uddybe, om du som lejer har ansvaret for at vedligeholde en eventuel have, eller om du må – eller ikke må – holde husdyr i lejeboligen.

Få styr på pengene

For at udlejeren har en sikring for, at du passer ordentligt på boligen, så kan udlejer kræve op til tre måneders husleje i depositum og op til tre måneders husleje i forudbetalt leje. Den forudbetalte husleje får du dog tilbage, når lejemålet opsiges.

Hvis I er flere, der skal flytte sammen, så er det vigtigt, at I laver klare aftaler om, hvad der skal ske med depositummet, hvis en af jer vælger at flytte ud. Det behøver ikke stå i lejekontrakten, men sørg for at få nedskrevet og underskrevet aftalen af alle parter.

”Særligt unge og studerende oplever, at der er hård kamp om at få fingre i de ledige lejeboliger, men det må ikke få dem til at skrive under på hvad som helst. Hold hovedet koldt, og bed om at få lejekontrakten tilsendt i god tid inden indflytning, så der er tid til at kigge den grundigt igennem eller spørge til råds, siger Anders Hyldborg, administrerende direktør for BoligPortal.

5 gode råd inden du underskriver lejekontrakten:

1. Lav en skriftlig lejekontrakt, og sørg for, at både du og udlejer skriver under.

2. Læs grundigt, hvad der står under kontraktens §11 om særlige vilkår.

3. Kend dine rettigheder, for eksempel at udlejer kun må kræve huslejestigninger efter nettoprisindekset, og at udlejer ikke må kræve lejemålet nyistandsat ved fraflytning. Du kan finde reglerne i lejeloven.

4. Beregn, om beløbene på kontrakten stemmer. Udlejer må maksimalt kræve op til tre måneders husleje i depositum og tre måneders husleje i forudbetalt leje.

5. Tøv ikke med at spørge din udlejer, hvis der er noget i kontrakten, du ikke forstår eller er enig i.