TEKNIQ Installatørernes Organisation

Gode kolleger er vigtigere end lønnen

4.7.2017 08:53 | TEKNIQ Installatørernes Organisation

Det gælder om at skabe et godt fællesskab i virksomheden, hvis man vil holde på medarbejderne. Det konstaterer brancheorganisationen TEKNIQ i en ny medlemsundersøgelse.

Lønsedlen er ikke nok, hvis man som virksomhed vil holde på de dygtige ansatte. Det er konklusionen i en ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Installatørernes Organisation. I den har man blandt andet spurgt medlemsvirksomhederne, hvilke parametre de vurderer er vigtigst for at fastholde medarbejderne.

Hele 82 procent nævner gode kolleger og godt fællesskab. Løn, pension og bonus kommer ind på andenpladsen med 73 procent.

”Den gammeldags kæft, trit og retning-ledelse er efterhånden forsvundet, og i stedet er man i installationsbranchen blevet bevidst om, hvor vigtigt det er at skabe en god kultur, et godt kollegialt fællesskab, og at man målrettet arbejder med at kompetenceudvikle og udvikle medarbejdere til at påtage sig selvstændige ansvarsområder, ledelsesansvar osv., siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

Og der er god grund til at holde på de dygtige medarbejdere i takt med, at det bliver gradvist sværere at rekruttere nye.

”Medlemsundersøgelsens resultat viser da også, at det er nødvendigt for installatørerne at skrue på meget andet og mere end ”bare” lønnen, hvis de vil beholde de ønskede kompetencer i virksomhederne. Derfor vælger man også stadig flere steder at have fokus på eksempelvis sociale arrangementer, der binder de ansatte tættere sammen med både hinanden og med ledelsen,” siger Tina Voldby.

Blandt de øvrige parametre, som installationsvirksomhederne vurderer er vigtige for at kunne fastholde medarbejderne, er blandt andet personalegoder (66 procent), arbejdstid og fleksibilitet (64 procent), spændende opgaver (60 procent) og forholdet til ledelsen (55 procent).

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83
Rasmus Larsen, økonomisk-statistisk konsulent, mobil 29 43 91 94

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation