Gode frivillige er altafgørende for Blå Kors’ værested Madam Blå i Hobro

På Madam Blå i Hobro er de frivillige medarbejdere altafgørende for, hvor stor en forskel værestedet kan gøre for stedets brugere. Men lige i øjeblikket er det svært at finde frivillige nok, derfor inviterer værestedet nu alle interesserede til informationsmøde.
På Madam Blå i Hobro er de frivillige medarbejdere en vigtig del af hverdagen. Foto: Jens Peter Engedal.

Blå Kors' værested Madam Blå i Hobro er et tilbud til misbrugere, ensomme og andre med særlige udfordringer.

"Der kommer mennesker med mange forskellige udfordringer hos os, men fælles for dem alle er, at det er mennesker, der har behov for et netværk og ønsker at være i et miljø med trygge og beskyttede rammer uden alkohol eller andre rusmidler," fortæller Alfred Frederiksen, der er leder af værestedet.

Noget af det særlige ved Madam Blå er de frivillige, der er tilknyttet stedet, og som hjælper med alt fra madlavning og rengøring til kreative aktiveteter og socialt samvær. Opgavens art afhænger af, hvad man har at byde ind med, forklarer Alfred Frederiksen, der er meget glad for sine frivillige medarbejdere.

"Vores tilbud er fuldstændig afhængigt af frivillige medarbejdere, men efter corona har vi haft sværere og sværere ved at finde nye frivillige," forklarer Alfred Frederiksen.

Derfor inviterer Madam Blå nu alle interesserede til et uforpligtende informationsmøde onsdag den 19. oktober, hvor man kan høre mere om værestedets arbejde og de mennesker, der får hjælp på værestedet.

"Vi håber, der kommer rigtig mange, som vil høre mere om vores værested - og forhåbentlig er der også nogle af dem, der kommer, som har lyst til at blive frivillig her," siger Alfred Frederiksen.

En af dem, der for længe siden besluttede sig for at blive frivillig, er Eva Krohn, der har været frivillig på Madam Blå i 12 år.

For Eva, der er uddannet sygeplejerske, handler det at være frivillig ikke kun om at give, men også om at få.

"Det er meget meningsfuldt at være med til at gøre noget godt for andre og give noget godt til nogen, der ofte har oplevet mange udfordringer. Men det giver lige så meget til mig selv - jeg får lige så meget ud af at være her, som brugerne gør," siger Eva.

Madam Blå i Hobro har åbent alle hverdage fra 8.30 til 13.30.

Informationsmødet bliver afholdt onsdag den 19. oktober fra kl. 13.30.

Alfred Frederiksen, værestedsleder Madam Blå, 61 24 14 47