God undervisning skal skabe fremtidens entreprenører
For at se dette indhold fra presscloud.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hvis flere unge bliver iværksættere, når de er færdige med deres uddannelse, bidrager det til vækst og beskæftigelse i Danmark.
Men hvordan bidrager universiteter og professionshøjskoler til, at vi får flere iværksættere?
Det skal et nyt forskningsprojekt, som netop har fået midler fra Danmarks Frie Forskningsfond, undersøge.
I projektet skal forskere fra Copenhagen Business School (CBS), VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, og VIA University College zoome ind på en særlig undervisningsmetode, studiobaseret læring, som er udbredt på design- og arkitektskoler.
I studiobaseret læring bliver de studerende aktivt involveret i at løse en problemstilling eller udvikle et produkt for eksempel en kollektion, en strategi eller design af en bygning.
Underviserens opgave er at facilitere designprocessen og den efterfølgende evaluering af processen.
Entreprenant undervisning
- Studiobaseret undervisning minder på nogle måder om den arbejdsproces entreprenører også er i. Måske fremmer denne form for undervisning entreprenant tankegang, siger professor på CBS, Bo Christensen, som skal lede forskningsprojektet.
- Det står meget i modsætning til den gængse form for undervisning på universiteter, hvor vi laver forelæsninger for de studerende. Nu skal vi finde ud af, hvad denne undervisningsform gør ved de studerendes entreprenante tankegang, uddyber han.
Forskerne skal både videooptage undervisning på en række uddannelsesinstitutioner og lave registerstudier for at finde ud af, om studerende oftere starter succesfulde virksomheder, hvis de har modtaget studio-baseret undervisning.
Derudover skal de lave kontrollerede forsøg med studerende fra VIA University Colleges designlinje, hvoraf halvdelen vil modtage studio-baseret læring. Efterfølgende skal forskerne undersøge de studerendes entreprenante mindset.
Lektor på VIA, Paul McElheron, skal stå for kontrolgruppeforsøget. Efter hans mening kan projektet få stor betydning for fremtidens undervisning på VIA.
- Det kan være med til at guide, hvordan vi underviser og hvilken pædagogik, vi bruger. Der er en stor mangel på forskningsbaseret viden inden for det her område, den viden kan vi være med til at udbygge og bruge med dette projekt, siger Paul McElheron.
Nøgleord
Kontakter
Journalist Mikkel Linnemann Johansson, tlf. 7231 8931, e-mail: mljo@ufm.dk
Information om Danmarks Frie Forskningsfond
Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) finansierer forskning af højeste internationale kvalitet og styrker den excellente forskning i Danmark. Fonden investerer i risikovillig forskning, der er baseret på forskernes idéer inden for og på tværs af videnskabelige områder, uafhængigt af politiske og strategiske satsninger.
DFF fremmer internationalisering af forskningen og styrker det unge talent såvel som den erfarne forsker. Herudover yder fonden forskningsfaglig rådgivning til minister, Folketing og det øvrige danske og internationale forskningslandskab. Det sker med baggrund i ekspertise og faglig diversitet gennem fondens 84 bestyrelses- og rådsmedlemmer, der alle er anerkendte og aktive forskere.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Frie Forskningsfond
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Frie Forskningsfond
182 nye idéer og originale forskningsprojekter går på vingerne23.10.2025 08:45:45 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt 558 mio. kr. til 182 forskningsprojekter gennem virkemidlet ’DFF-Forskningsprojekt1, som støtter den frie, nybrudsskabende forskning. Bevillingerne går til dygtige forskere, som hver har fået op til 2,5 mio. kr. til at forfølge deres forskningsidéer.
Ny forskning skal give bedre trivsel og styrket læring i grundskolen21.10.2025 08:59:02 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Frie Forskningsfond har uddelt næsten 33 millioner kroner til fem nyskabende forskningsprojekter, som alle har det overordnede mål at sikre bedre læring og trivsel i grundskolen. Projekterne er med til at styrke den praksisnære forskning og fordeler sig bredt på emne og metoder.
45 nye forskningsprojekter styrker den kliniske behandling tættere på patienterne9.10.2025 09:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan udvikler vi behandling, der virker for mennesker i den virkelige verden? Det spørgsmål ligger til grund for den tematiske pulje til klinisk forskning, som Danmarks Frie Forskningsfond netop har uddelt til 45 banebrydende forskningsprojekter, der skal komme patienter og pårørende til gode.
Forskning på det specialiserede socialområde er styrket med knap 40 mio. kr.7.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Frie Forskningsfond har samlet uddelt knap 40 mio. kr. til fem forskere under temaet ’Styrket forskning på det specialiserede socialområde’. Forskerne får dermed mulighed for at bidrage med praksisnær forskning på det specialiserede socialområde og med kapacitetsopbygning inden for forskningsfeltet.
Forskning for 34 mio. kr. skal bidrage med ny viden om udsathed og mistrivsel blandt børn og unge3.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fem nye forskningsprojekter bliver snart sat i gang med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond. Forskningsprojekterne skal være med til at give mere viden om, hvorfor børn og unge mistrives, og hvordan det kan forebygges.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
