God sommer og fokuseret vækst giver rekordresultat for Thisted Bryghus

Med en vækst på ikke færre end 42% på omsætningen siden 2012/13 og overskud de sidste syv år i træk, står Thisted Bryghus stærkt rustet til fremtiden.
Bestyrelsesformand Verner Jensen (tv.) og adm. dir. Aage Svenningsen fremlagde rekordregnskab for Thisted Bryghus' aktionærer ved dagens generalforsamling.

Omsætningen for 2017/18 landede på 48,9 mio. kroner efter afgifter, hvilket er en stigning på 3,6 mio. kroner i forhold til forrige regnskabsår. Den øgede omsætning smitter også af på bundlinjen, der udviser et overskud efter afskrivninger, men før skat på 3,5 mio. kroner – det bedste resultat i bryggeriets historie.

- Det er strategien med satsning på specialøl, økologisk øl, fadøl og gaveæsker, der slår igennem. Den gode sommer spiller også ind. For første gang i mange år havde vi en vækst i salget af Thy pilsner og classic på 10%, sagde Adm. direktør Aage Svenningsen på årets generalforsamling i Thyhallen.

Her kunne 1.447 tilmeldte aktionærer glæde sig over et bryghus i fremgang og med en klar plan for fremtiden. Antallet af tilmeldte aktionærer satte rekord og lå cirka 250 højere end normalt.

Store investeringer forude
Torsdag tog Thisted Bryghus første spadestik til en 30 millioner kroner ny udvidelse. Denne er en af brikkerne i en længere proces, der skal styrke bryggeriets fremtid.

- Vi har fået udarbejdet en masterplan for de investeringer, som vi finder nødvendige for, at vi også har en relevant virksomhed om 20 til 25 år. Masterplanen omfatter hele virksomhedens tekniske side, og det kan vel ikke overraske nogen, at den er endt med at blive ganske omfattende. Planen skal bruges af bestyrelse og ledelse for at fastholde retning og prioritering af investeringerne, sagde bestyrelsesformand Verner Jensen.

Han tilføjede, at det er tyske GEA, der skal levere det nye brygværk.

-  Vi har i vores valg af bryganlæg lagt stor vægt på, at øllet brygges efter de samme afprøvede principper som hidtil – dvs. en bryggeproces med Mæskekar, Sikar, Kogekar og Whirlpool. I det nye bryghus hjælper den automatiske styring os med en mere præcis gennemførelse af brygprocessen, og vi forventer derfor at kunne brygge endnu bedre øl til vores kunder, når produktionen overgår til det nye anlæg, slog Verner Jensen fast.

Han forventer, at bryggeriet vil opnå en bedre udnyttelse råvarerne med et mindre forbrug af vand og energi. Noget der vil gavne både økonomien og det grønne regnskab.

-  Vi har i regnskabsåret foretaget investeringer for 1.2 mio. kr. Igennem de seneste seks år har vi foretaget investeringer for i alt 20 mio. kr. Investeringer der er med til at forbedre bryghusets effektivitet, forbedre produktkvaliteten og ikke mindst forbedre bryghusets konkurrenceevne. Investeringerne er betalt, vi har ikke optaget lån, og vi har stadigvæk positivt likviditet til den daglige drift, påpegede Verner Jensen.

Gode historier og nye samarbejder
Det nordvestjyske bryggeri har i årets løb søsat flere tiltag for at komme tættere på kunderne og øge interessen for bryggeriet.

- Vi indgik et samarbejde med Gyrup i Thy, der er et 400 hektar stort økologisk landbrug, der blandt andet leverer mælk til Irma, højkvalitetskød fra Galloway kvæg til detailhandlen og så videre. De dyrker økologiske kornsorter, som man malter på gårdens eget malteriet. Det har foreløbigt kastet to nye øl af sig: Øl Rug og Øl Spelt, der begge er blevet taget utroligt godt imod hos kunderne, fortalte Adm. direktør Aage Svenningsen.

Også et samarbejde med Premier Is fik Thisted Bryghus på læberne landet over.

- Vi har sammen udviklet en øl-is baseret på vores Thagaard øl fra Nationalpark serien. Lanceringen af den nyhed skabte overskrifter i ind- og udland. I hele vores arbejde med nye produkter, har vi hele tiden den specielle historie for øje, sagde Aage Svenningsen.

Han fortalte, at nye samarbejder er på vej, og at man forventer at offentliggøre det første nye i løbet af nogle uger.

Klar strategi skal fremtidssikre Thisted Bryghus
Forvandlingen fra et lokalt bryggeri til et landsdækkende – men stadig lokalt forankret bryggeri – blev indledt i 2008 og den udvikling skal fortsætte.

- Den fremadrettede strategi for Thisted Bryghus er klar: Vi skal fortsat være innovative med nye produkter og nye smagsvarianter, vi skal som hidtil satse på specialøl og økologisk øl, vi skal fortsat være en landsdækkende leverandør og så skal vi gennemføre den fremadrettede investeringsplan, der lagt i samarbejde mellem bryghusets ledelse og bestyrelse, sagde Aage Svenningsen.

Thisted Bryghus producerede sidste år 3,5 mio. liter øl fordelt på 50 forskellige produkter. Bryggeriet blev startet i 1902 og har 23 ansatte. Signatur-øllen er Limfjordsporteren, der i år fylder 30 år, hvilket markeres i juni.

Yderligere informationer:
Adm. direktør Aage Svenningsen, tlf. 4024 2522