God pensions-aftale

Dansk Folkeparti fik trukket regeringen i rigtig retning

- Med pensionsdelen af skatteaftalen får vi for alvor gjort noget ved de samspilsproblemer, som har straffet lønmodtagere, der ikke betaler topskat, for at indbetale til pensionen i de sidste ti-tyve år før pensioneringen. Jeg er glad for, at Dansk Folkeparti fik trukket regeringen i den rigtige retning med en mere målrettet model, siger 3Fs formand Per Christensen i en kommentar til den netop offentliggjorte aftale mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti.

Omkring pensionsdelen er 3Fs formand også tilfreds med, at den del af lønnen, der indbetales til pension nu i højere grad sidestilles med al anden løn i forhold til beskæftigelsesfradraget.

- Det er godt at få sidestillet pensionskroner med lønkroner i forhold til beskæftigelsesfradraget, omend jeg ikke er sikker på, at vi er helt i mål med den forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, der også ligger i forslaget.

- De nye regler gør ikke pensionssystemet mindre kompliceret og lettere at gennemskue for borgerne, men jeg er godt klar over, at de finanspolitiske bindinger fra regeringens side har sat skarpe grænser for, hvilke løsninger man kunne forhandle om. At få løst samspilsproblemet er imidlertid helt afgørende for, at danskerne bevarer tilliden til vores arbejdsmarkedspensioner.

- Den danske pensionsformue er den absolut største – målt i forhold til samfundsøkonomien – i OECD-området og en helt afgørende årsag til, at vores offentlige finanser er langtidsholdbare, siger Per Christensen.

Aftalen indfører også endnu et beskæftigelsesfradrag, som har fokus på de mindste arbejdsindkomster:

- Det er bestemt sympatisk at fokusere de skattelettelser, man vælger at give, til de laveste indkomster. Det vil også komme 3Fs medlemmer til gode, siger Per Christensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892