God pensions-aftale

Dansk Folkeparti fik trukket regeringen i rigtig retning

- Med pensionsdelen af skatteaftalen får vi for alvor gjort noget ved de samspilsproblemer, som har straffet lønmodtagere, der ikke betaler topskat, for at indbetale til pensionen i de sidste ti-tyve år før pensioneringen. Jeg er glad for, at Dansk Folkeparti fik trukket regeringen i den rigtige retning med en mere målrettet model, siger 3Fs formand Per Christensen i en kommentar til den netop offentliggjorte aftale mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti.

Omkring pensionsdelen er 3Fs formand også tilfreds med, at den del af lønnen, der indbetales til pension nu i højere grad sidestilles med al anden løn i forhold til beskæftigelsesfradraget.

- Det er godt at få sidestillet pensionskroner med lønkroner i forhold til beskæftigelsesfradraget, omend jeg ikke er sikker på, at vi er helt i mål med den forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, der også ligger i forslaget.

- De nye regler gør ikke pensionssystemet mindre kompliceret og lettere at gennemskue for borgerne, men jeg er godt klar over, at de finanspolitiske bindinger fra regeringens side har sat skarpe grænser for, hvilke løsninger man kunne forhandle om. At få løst samspilsproblemet er imidlertid helt afgørende for, at danskerne bevarer tilliden til vores arbejdsmarkedspensioner.

- Den danske pensionsformue er den absolut største – målt i forhold til samfundsøkonomien – i OECD-området og en helt afgørende årsag til, at vores offentlige finanser er langtidsholdbare, siger Per Christensen.

Aftalen indfører også endnu et beskæftigelsesfradrag, som har fokus på de mindste arbejdsindkomster:

- Det er bestemt sympatisk at fokusere de skattelettelser, man vælger at give, til de laveste indkomster. Det vil også komme 3Fs medlemmer til gode, siger Per Christensen.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter