3F

God og ansvarlig finanslov

3F's forbundsformand Per Christensen er glad for et løft af midlerne til den almene voksenuddannelse og den Forberedende Grunduddannelse, FGU.

- Det er en ansvarlig finanslov, hvor man fastholder en sikker hånd om økonomien ved at stramme finanspolitikken samtidig med, at der sikres vigtige nye indsatser på velfærdsområdet, siger 3F's formand Per Christensen i en kommentar til finansloven for 2022.

Det er især positivt, at der sikres midler til sundhedsområdet, og at man er blevet enig om en ny, ambitiøs grøn aftale med fokus på vindenergi, mener Per Christensen.

- I 3F er vi særligt glade for, at der afsættes midler til FGU, at taxametret løftes til almene voksenuddannelse. Vi er ikke helt i mål, men det er vigtige skridt i den rigtige retning. Det er også positivt, at nu afsættes midler til at hjælpe SMV’erne med den digitale omstilling, og at der nu er økonomi til den vigtige indsats i forhold til ordblinde og læsesvage på arbejdsmarkedet. Disse initiativer vil have stor betydning for de berørte og samtidigt bidrage til at sikre en kvalificeret arbejdskraft i de kommende år, siger Per Christensen.

- I den kommende tid er det dog også helt afgørende, at der findes løsninger for AMU, hvis vi skal sikre de nødvendige kompetencer – blandt andet til den ambitiøse grønne omstilling. Der bør også træffes beslutning om at have mere permanente samt øgede bevillinger til Arbejdstilsynet, siger Per Christensen.

Per Christensen ser nu frem til forhandlingerne om Danmark kan mere 1, hvor især et løft af dagpengene, indsatsen mod social dumping og en styrkelse af den danske model, er vigtige dele af regeringens udspil.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Information om 3F

3F