God nyhed til pressede elkunder: Norlys giver 450 mio. kr. i rabat til 735.000 andelshavere

Energi- og telekoncernen Norlys giver næste år 450 mio. kr. i rabat til sine 735.000 andelshavere. Dermed får de en kærkommen reduktion i de høje elregninger, som de eksploderende elpriser medfører i denne tid.

Norlys giver i 2022 en rabat på 450 mio. kr. til de 735.000 elforbrugere, der er andelshavere i energi- og telekoncernen. Der er tale om en rabat på betalingen for transport af strøm – også kaldet net-tarif og abonnement. Rabatten til andelshaverne udmøntes af netselskabet N1, som ejer og driver elnettet i forsyningsområdet i Jylland.

- Med fusionen i 2019 opnåede Norlys en størrelse og styrke, som giver os mulighed for at give markante rabatter til vores andelshavere. Ved udgangen af 2022 vil vi samlet set have givet en rabat på knap 1,5 mia. kr. til private kunder og erhvervslivet i det meste af Jylland, siger Jesper Barslund, der er koncerndirektør i Norlys.

Brug strømmen, når den er grønnest og spar mere

Elpriserne er generelt steget markant siden 2020, hvor de ramte et mangeårigt lavpunkt. Rabatten sikrer en håndsrækning til andelshaverne – men faktisk kan man som elkunde også selv gøre noget for at reducere sin elregning.

- Ud over at være opmærksom på dit strømforbrug i dagligdagen, kan du her i vinterhalvåret faktisk reducere din elregning yderligere ved at flytte en del af elforbruget væk fra de sene eftermiddagstimer. Især hvis der er en elbil i husstanden, som skal lades op. I det tidsrum, hvor der ofte produceres mindre grøn strøm, og hvor elnettet samtidig er hårdest belastet, er prisen nemlig højere. Ved at vente med at lade elbilen til efter kl. 20 sparer du dermed både penge og bidrager til den grønne omstilling, slutter Jesper Barslund.

Rabatten fra Norlys vil være tilpasset den enkelte husstand eller virksomheds strømforbrug. Det betyder, at en husstand eller virksomhed, der bruger meget strøm og har en høj elregning, vil få en større rabat.

Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Med 735.000 andelshavere, ca. 1,7 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere er vi Danmarks største energi- og telekoncern.

Norlys når mål om fiber til 50.000 andelshavere i 2021 – og sætter nyt ambitiøst mål på over 100.000 nye fiberadresser i 202211.1.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Energi- og teleselskabet Norlys nåede i 2021 en stor milepæl ved at give yderligere 50.000 andelshaveradresser adgang til fibernettet – et mål, der udgør et vigtigt skridt i ambitionen om at nå 1 million fiberadresser og sikre højhastighedsinternet til alle andelshavere inden udgangen af 2023. Samtidig annoncerer selskabet målet om at nå mere end 100.000 nye adresser med fiber i 2022 med en ny samarbejdsaftale, hvoraf langt størstedelen ligger i nye markeder.