God ferie! Mere end hver fjerde boligejer har sikret sig mod indbrud og tyveri

Og flere overvejer at følge trop

København, 22. juni 2016

I den kommende tid står hundredtusindvis af danske hjem tomme, fordi deres ejere enten er draget mod fjerne himmelstrøg eller taget ud i det danske sommerland. Det betyder dog ikke, at der er frit spil for de indbrudstyve, der udnytter ferietiden til at trække i arbejdstøjet. Mere end hver fjerde boligejer har nemlig sikret sit hjem, og flere overvejer at følge trop. Det viser nye tal fra Deloitte.

- Markedet for indbrudssikring er lige nu i hastig vækst. Det er jo et voldsomt indgreb i ens privatliv at få besøg af tyve derhjemme. Derfor er danskerne også villige til at betale millioner af kroner for at undgå det, siger partner i Deloitte Bo Odgaard, der samtidig opfordrer installatørerne til at reagere hurtigt på kundernes behov.

Ifølge undersøgelsen har 27 pct. af boligejerne sikret deres hjem mod indbrud, mens yderligere 14 pct. overvejer det. Tallene overrasker ikke Bo Odgaard:

- Historier om indbrud kommer jævnligt frem i medierne og er næsten altid en del af den politiske debat i forbindelse med valgkampe. Det er klart, at mange danskere er bekymrede over udsigten til at få ubudne gæster. Man vil gerne kunne læne sig tilbage og nyde ferien i forvisning om, at boligen derhjemme er sikret.

Ifølge Bo Odgaard er der adskillige løsninger, der kan bidrage til at holde tyvene væk:

- Selvfølgelig er der den klassiske tyverialarm, som enten er tilsluttet en alarmcentral eller giver besked direkte til ejeren. Samtidig kan sikringseksperterne rådgive om en lang række foranstaltninger såsom videoovervågning, fotoalarmer, udskiftning af låse samt sikring af vinduer og døre. Det er altid vigtigt at tage fagfolkene med på råd.

Det er dog langt fra alle boligejere, der ønsker at sikre deres hjem. 45 pct. siger nej tak.

- Der er store geografiske forskelle, når det gælder risikoen for indbrud. Generelt er større byer og forstadskvarterer hårdest ramt, mens risikoen er lidt mindre i provinsbyer og mindst på landet. Derfor er det naturligvis ikke alle, der har lyst til at betale for sikring, ligesom der også kan være en holdningsmæssig grund til ikke at ville installere en alarm.

I 2015 blev der anmeldt ca. 33.000 indbrud i danske hjem.

Har du tænkt på at investere i tv-overvågning, alarmer, nye låse eller andet sikringsudstyr til dit hjem for at undgå indbrud?

• 27 pct. har allerede foretaget sådanne investeringer

• 14 pct. overvejer det

• 45 pct. overvejer det ikke

• 14 pct. ved det ikke

Tallene er baseret på i alt 810 interview med repræsentativt udvalgte boligejere. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Tal om indbrud findes her: http://www.dkr.dk/indbrud-1

bodgaard@deloitte.dk

Bo Odgaard

Bo Odgaard er partner i Deloitte og ekspert i installatør- og sikringsbranchen.