God aftale om udbetaling af feriepenge

Det er meget positivt, at Folketinget nu sætter fut i privatforbruget ved blandt andet at udbetale indefrosne feriepenge. Det kan forhåbentlig give dansk økonomi et tiltrængt boost i en meget svær tid. Også vigtigt, at hjælpepakker også forlænges for de selvstændige.

- Det er et helt rigtigt træk, at et bredt flertal i Folketinget i nat har besluttet at udbetale størstedelen af de indefrosne feriepenge til lønmodtagerne. Vi har hårdt brug for et boost af dansk økonomi, og et løft af privatforbruget er den rigtige medicin.

Sådan siger Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, om den ”genopretningspakke”, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om i nat. Den indebærer blandt andet, at tre af de fem ugers indefrosne feriepakke bliver udbetalt til oktober. Den konkrete udmøntning vil regeringen aftale med ATP og arbejdsmarkedets parter, og her er det vigtigt for Ledernes Hovedorganisation, at udbetalingen bliver frivillig for lønmodtagerne. For dem, som betaler topskat, kan det nemlig være en dårlig forretning at få pengene udbetalt nu, fordi de dermed skal betale mere i skat, end hvis de først får pengene som oprindeligt planlagt, når de bliver pensionister.

Svend Askær er også tilfreds med, at aftalen indfører en særlig hjælpeordning til brancher, som stadig er direkte ramt af corona-restriktioner, og at hjælpepakkerne til de selvstændige forlænges til 8. august. Men han undrer sig dog over, hvorfor hjælpen til selvstændige ikke forlænges til 29. august ligesom lønkompensationsordningen til lønmodtagere.

- Det er helt afgørende, at vi hjælper de selvstændige gennem krisen, og jeg forstår ikke, hvorfor hjælpen til dem skal udfases før lønkompensationen. Små selvstændige har jo sjældent meget på kistebunden til uforudsete begivenheder, og min frygt er, at corona-krisen kan rive tæppet væk under det meste af en generation af iværksættere, siger Svend Askær.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.