GoCook mobilen er igen afsted på pizzatour

GoCooks mobile køkken er igen rullet ud på de danske landeveje. Denne gang er den fyldt med grønne råvarer, som lokale skolebørn over hele landet vil trylle om til de lækreste, sprøde pizzaer, som alle kan komme forbi og smage. I går gjorde det rullende pizzabageri første stop på parkeringspladsen foran Kvickly i Hjørring.

I løbet af de næste to måneder er skoleelever fra Hjørring til Rønne atter inviteret med i køkkenet, når Coops madprojekt for børn og unge – GoCook – turnerer landet rundt med ambitionen om at uddanne den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre.

25.000 smagsprøver på Danmarks største pizza-turné
Med 71 ophold i hele landet når mere end 1300 børn en tur i pizzabageriet. Herfra vil de i alt uddele cirka 25.000 smagsprøver på deres egne, grønne pizzaer. GoCook fokuserer nemlig stadig på at få børnene til at anvende flere grøntsager i madlavningen. Ved årets første stop i Hjørring, var der dog skepsis overfor det manglende kød fra de pizzabagende børn, der efter at have sikret sig, at rå champignon rent faktisk kan spises, konstaterede at det smagte lidt som våd køkkenrulle. Alligevel gled alle de færdige, grønne pizzaer heldigvis ganske ubesværet ned både hos børnene og de forbipasserende.

Flere børn end tidligere kommer med i køkkenet
Og selvom det ikke er alle børn, der er vant til grønne pizzaer, så går det faktisk lidt bedre med at få børnene med i køkkenet derhjemme. En ny undersøgelse fra Coop viser, at det nu er 7 procent af danske børn, der er med i køkkenet på en almindelig hverdagsaften. I 2012 var tallet kun 4 procent.
”I Kvickly vil vi gerne bidrage til det lange seje træk med at få børn med i køkkenet. Derfor gennemfører vi nu GoCook on tour til alle vores butikker for 3. år i træk,” fortæller Allan Kristoffersen, formatdirektør i Kvickly.

”Vi glæder os til at komme på besøg rundt i landet og invitere nye børn i køkkenet,” fortæller Bente Svane Nielsen, projektchef for GoCook og fortsætter: ”Det er fantastisk, når både skole, børn og butik arbejder sammen om bedre mad. Børn vil gerne i køkkenet, når vi skaber de rigtige rammer som her. Så kan madlavning begejstre.”

GoCook mobilen kører frem til d. 13. oktober og holder stort set ved en ny Kvickly hver dag. Alle er velkommen til at komme forbi og få en smagsprøve samt tips og tricks til at få en sprød pizza derhjemme. Se hvor der bliver bagt pizzaer her http://gocook.dk/ontour

Kontakt for yderligere information:
Bente Svane Nielsen, Projektchef GoCook
Telefon: 3091 9274 | Mail: Bente.Svane.Nielsen@coop.dk

Allan Kristoffersen, Formatdirektør Kvickly
Telefon: 5159 3160 | Mail: allan.kristoffersen@coop.dk

Fakta om GoCook on Tour
Missionen for GoCook er at skabe den første generation af børn og unge, der er bedre til at lave mad end deres forældre.

• Mellem d. 14. august og 13. oktober får 72 Kvickly-butikker over hele landet besøg af GoCook on Tour. Se tourplanen på http://gocook.dk/ontour
  • Det mobile køkken er en gammel, ombygget Citroën-bus, som børnene allerede kender fra udsendelserne ”Gorm og 100% din ret” på DR Ultra og TV2.
  • 25 % af alle familier med børn i skolealderen kender GoCook – det viser en YouGov-analyse med 500 deltagere fra november 2016.
  • GoCook on tour er blot ét af initiativerne i GoCook. Hvert år i uge 43-45 uddeler GoCook ”Smagekassen” med mad og undervisningsmateriale til 160.000 skoleelever i hele landet (75 % af alle grundskoler). Og i GoCooks kokkeskole-app til iPad, smartphone og web finder godt 200.000 unikke brugere inspiration og hjælp til at lave både simpel og lækker mad fra bunden. GoCook har også en fast madside i Berlingske Medias børneavis ’Kids News’.

• Find mere information om GoCook på:
    • Hjemmesiden: www.gocook.dk
    • Facebook: ”GoCookDK”
    • Instagram: GOCOOKDK
    • YouTube: ”GoCook DK”

Frikøbte pressefotos
Du kan finde frikøbte pressefotos fra GoCook on Tour i Nykøbing Falster her: https://www.dropbox.com/sh/vmy4qr412seluxi/AACJ8Ww3O949ga8FXI3ypfzKa?dl=0
Billederne er taget med forældregodkendelse.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f