GoBoat og E.ON indgår partnerskab for at udbrede bæredygtig elsejlads

8.6.2017 08:35 | E.ON Danmark

Sejlads og bådudlejning er en sektor i rivende udvikling. Derfor går bådudlejningsvirksomheden GoBoat og energiselskabet E.ON nu sammen om at gøre udviklingen så bæredygtig som muligt.

PR Foto: E.ONs ladestandere står klar til at oplade de 32 GoBoats

Samarbejdet indebærer i første omgang, at de 32 blå havnebåde, der har base ved Islands Brygge i København, skal oplade på E.ONs ladestandere, der alle forsynes med grøn strøm fra E.ONs egne vandkráftværker.

”GoBoat er et virkelig spændende koncept, og da vi hørte om GoBoat, var vi ikke i tvivl om, at vi skulle samarbejde med dem på den ene eller anden måde. Bæredygtighed og innovation er nøgleord for både os og GoBoat, og derfor var et partnerskab helt oplagt,” forklarer Lars van Hauen, E.ONs Chief Innovation Officer.

Første GoBoat blev søsat i 2014 fra Islands Brygge i København. Ambitionen var at skabe en unik, frihedsskabende helhedsoplevelse, der på en respektfuld og bæredygtig måde gjorde vandet tilgængeligt for alle. Siden da er flåden af elbåde i København vokset fra 8 til 32 både, og GoBoat har givet op imod 150.000 mennesker oplevelser på vandet. GoBoats udvikling i København har også givet genlyd udenfor landets grænser, og ugentligt modtager GoBoat henvendelser fra iværksættere fra hele verden, der gerne vil åbne konceptet i deres by.

”Missionen hos GoBoat har fra begyndelsen været at skabe en skalérbar forretning, der udover at skabe unikke oplevelser også er med til at vise vejen for, hvordan bæredygtighed bliver en god forretning. Markedspotentialet er enormt, og inden vi for alvor optrapper ekspansionen, er det vigtigt for os at sikre, at organisationen er på plads, og at vi har de helt rigtige samarbejdspartnere. E.ON er med deres enorme viden, erfaring, netværk og fokus på grøn mobilitet den perfekte partner for GoBoat, og vi ser meget frem til sammen med E.ON at udrulle konceptet i hele verden. I år er der åbnet afdelinger i London og Aalborg, og til september vil man også kunne leje en GoBoat i Canberra, ” fortæller Anders Mørck, CEO, GoBoat

Hos E.ON og GoBoat er ambitionerne store. Strategien er at udrulle konceptet til verdens vandnære storbyer og parterne er allerede i dialog med franchisetager i hele verden. Grundlæggerne af GoBoat har selv tilbragt meget tid på havet, og de ønsker at give endnu flere mennesker den præcis samme mulighed. Hos E.ON satses der massivt på bæredygtig mobilitet, og for at tage de næste skridt i den grønne omstilling anses elbåde og –færger for værende et strategisk fokusområde, da man vurderer, at eldrevet sejlads er fremtiden. En nyligt udgivet Siemens-rapport konkluderer, at 7 ud af 10 færger i Danmark fordelagtigt kan overgå fra diesel til strøm, og på strækningen Helsingør-Helsingborg bliver det allerede fra sommer en realitet for to af de i alt fem færger.

Fra elbil til elbåd

For at forsyne elbådene i Københavns havn med strøm er der opsat 16 E.ON-ladestandere, der kan oplade 32 elbåde. Ladeteknologien bygger på eksisterende E.ON ladestandere, der normalt anvendes til opladning af elbiler.

“Hidtil har vi forsøgt at drive den grønne omstilling til lands ved at udbygge Danmarks største ladeinfrastruktur til elbiler. Det er en stor glæde, at vi nu udvider, så vores arbejde både bliver til lands og til vands,” siger Lars van Hauen og understreger, at fremtidige franchise-tagere af GoBoat-konceptet også vil blive tilbudt ladeløsninger samt grøn energi til elbådene.

Fakta:

• GoBoat har 32 el-både, der tilsammen i gennemsnit sejler 73 ture om dagen, svarende til 550 km
  • GoBoat har i gennemsnit 321 gæster om dagen og et dagligt strømforbrug på 56 kWh
  • E.ON har opsat 16 ladestandere, der hver kan oplade to elbåde på samme tid
  • Ladestanderne lader med certificeret strøm fra nordisk produceret vandkraft
  • Hver ladestander kan lade med op til 16 Ampere og 230V

For yderligere information – kontakt:

Karen Marie Jensen, Kommunikationsansvarlig i E.ON, tlf.: +45 3038 6183 mail: karen.jensen@eon.dk

Kasper Eich Romme, Kommunikationsdirektør i GoBoat, tlf.:+45 31 32 00 31, mail: kasper@goboat.dk

PR Foto: E.ONs ladestandere står klar til at oplade de 32 GoBoats
PR Foto: E.ON og GoBoat indgår partnerskab
PR Foto: Gæster sejler i en af GoBoats elbåde
PR Foto: En medarbejder fra GoBoat sejler båden ind til opladning

Om E.ON

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncern med 40.000 medarbejdere og 33 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den fortrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

Om GoBoat

GoBoat er en dansk oplevelsesvirksomhed udviklet med udgangspunkt i den gode, bæredygtige oplevelse.Idéen er opstået på baggrund af en fascination af det maritime univers og ikke mindst udsprunget af den glæde og frihed, som tiden på vandet giver. GoBoat tilbyder lokale samt turister unikke oplevelser på vandet gennem bæredygtig bådudlejning. Bådene er designet af medstifter Carl Kai Rand, og er designet med henblik på at skabe en komfortabel og social helhedsoplevelse. Alle kan sejle en GoBoat og det kræver hverken erfaring er licens, dog skal føreren være over 18 år og ædru. GoBoat er stiftet i København i februar 2014 af de tre entreprenører Anders Mørck, Carl Kai Rand og Kasper Eich-Romme. GoBoat har i dag både i henholdsvis København, Aalborg, London og Malmö. I september 2017 bliver det også muligt at sejle i en GoBoat i Canberra.

E.ON tilbyder grøn og gratis opladning til elbiler på Folkemødet13.6.2017 08:00nyhed

Det skal være nemmere at være elbilist og tage del i den grønne omstilling. E.ON har de seneste par år tilbudt alle elbilister at oplade gratis under Folkemødet, og i år er ingen undtagelse. Tager man elbilen til Folkemødet, kan man derfor se frem til at oplade sin elbil gratis i Allinge fra torsdag til søndag. E.ON opstiller fem ladestandere med to udtag på Circle K-tankstationen, hvilket betyder, at op til ti elbiler har mulighed for at oplade på samme tid. ”Vi har selv deltaget på Folkemødet de sidste tre år, og hvert år ser vi flere og flere elbiler i Allinge. Dette er en positiv udvikling, som vi støtter 100 procent op omkring. Vi arbejder for at gøre det nemmere at være elbilist i Danmark og derfor er det også helt naturligt for os at opsætte nem og gratis opladning til de mange elbilister, der besøger Folkemødet,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON og understreger, at al strøm i E.ONs ladenetværk er certificeret vindenergi. Derfor bidrager man både til den grønne omstil

E.ON kickstarter grønne iværksætter-drømme4.5.2017 07:00pressemeddelelse

Først var der 32 iværksættere. Så var der 10 – og nu er der tre tilbage. Efter et intenst udskilningsforløb over de seneste måneder har tre start-ups nu fået muligheden for at bringe deres ideer nærmere realisering. De tre hold har deltaget i energivirksomheden E.ONs iværksætterprogram, #accelerateCPH, hvor grønne start-ups har dystet om muligheden for at sidde inhouse hos E.ON i tre måneder og samtidig opnå en startkapital på op til 30.000 euro.