GEOTEAM A/S

GNSS-hatten sikrer nøjagtighed på centimeteren

Med en modificeret Catalyst-antenne i hatten kan forskere fra Aarhus Universitet foretage opmålinger med få centimeters nøjagtighed direkte ned på mobilen, og samtidigt have hænderne fri til feltarbejde.
Catalyst består typisk af en ekstern stok-antenne der kobles til en ganske almindelig mobiltelefon eller tablet, og derved kan give opmålinger med nøjagtighed ned på centimeterniveau, afhængigt af det ønskede RTK-abonnement. Foto: PR

En vaskeægte Georg Gearløs. Den beskrivelse er måske ikke helt skæv på Henrik Nørgaard, landmålingstekniker ved Aarhus Universitet. Han har nemlig taget stokke-antennen fra en Catalyst og monteret den på sin hjelm. Og resultatet har været en højere fleksibilitet til at få mere for hænderne.

– Det er stadig kun en intern prototype, men det har klart praktisk potentiale uden at gå på kompromis med nøjagtigheden i målingerne. Ved at flytte antenne-delen fra en landmålerstok og op i hatten bibeholder vi et stærkt signal samtidigt med, at hænderne er fri til at indsamle eksempelvis korn- eller jordprøver, fortæller Henrik Nørgaard.

Og hos Geoteam hilser de gode input, som deres kunder kommer med, velkomne:

– Vores teknikere ude i felten er vant til at hjælpe med at installere og fejlsøge, men det er da sjovt afbræk at få sådan en god ide ind ad døren, som vi kan brygge lidt på. Og så er vi selvfølgelig klar til at se på, hvordan vi kan få det bedst mulige ud af det, sammen med vores kunder, siger Niels Rasmussen, forretningschef hos Geoteam.

Catalyst var et oplagt valg

Samarbejdet mellem Aarhus Universitet og Geoteam har indtil videre givet god mening for Henrik Nørgaard, da de opmålinger, han arbejder med, blandt andet er langsigtede fosfor- og kulstofopmålinger i hele landet, hvor målearbejdet er sæsonbetonet, men samtidig kan kræve en høj grad af nøjagtighed.

– Til vores kulstof-projekt skulle vi genbesøge nogle målepunkter fra for 10 år siden. Dengang brugte vi tre til fire professionelle målehold, men med Catalyst havde vi en lille engangsinvestering i grejet, og så tænder og slukker vi ellers bare for vores RTK-abonnement efter behov. Så det er meget fleksibelt og billigere i længden, siger Henrik Nørgaard.

Antennen sikrer sikker nøjagtighed

Foruden at Catalyst med RTK-korrektion sikrer nøjagtighed ned på centimeteren, så fungerer antennen alene uden korrektion stadig med en markant højere nøjagtighed, hvilket gør udstyret endnu mere fleksibelt,

– Jeg eksperimenterede med telefonen både med og uden Catalyst-antennen tilkoblet, og selv uden RTK-korrektion, bliver telefonens nøjagtighed op til fire gange bedre med antennen end en tilsvarende telefon uden Catalyst antennen, og den fejlmargen, som telefonens software oplyser, bliver også meget mere korrekt, siger Henrik Nørgaard.

– Til lidt grovere målearbejde hvor nogle meters nøjagtighed er okay, der bliver antennen en rigtig stor hjælp, særligt i bebyggelse eller skovlignede områder, og har vi så brug for den høje nøjagtighed, så kan vi altid tænde for abonnementet igen i den periode, hvor behovet er, fortæller landmålingsteknikeren fra Aarhus Universitet.

Niels Rasmussen
Forretningschef, Geoteam
Nir@geoteam.dk

Billeder

Download
Det er stadig kun en intern prototype, men det har klart praktisk potentiale, uden at gå på kompromis med nøjagtigheden i målingerne. Ved at flytte antenne-delen fra en landmålerstok og op i hatten bibeholder vi et stærkt signal, samtidigt med, at hænderne er fri til at indsamle eksempelvis korn- eller jordprøver, fortæller Henrik Nørgaard. Foto: PR.
Download
Catalyst-antennen i sig selv giver en hvilken som helst telefon et boost i nøjagtigheden og selv uden RTK-korrektion, bliver telefonens nøjagtighed op til fire gange bedre med antennen, end en tilsvarende telefon uden Catalyst-antennen. Foto: PR.

Information om GEOTEAM A/S

GEOTEAM A/S
Energivej 34

77 33 22 33