Kræftens Bekæmpelse

Gluten-intolerance øger ikke risikoen for kræft i tyktarmen

Del

Velbehandlede personer med en intolerance over for gluten, også kaldet cøliaki, har ikke øget risiko for at få tarmkræft. Lever man glutenfrit, er det dog vigtigt at sikre, at man får tilstrækkeligt fuldkorn og kostfibre, som beskytter mod kræft i tyktarmen.

Havregrød med glutenfri havregryn er et godt bud på et glutenfrit måltid med fuldkorn. Foto: Fuldkornspartnerskabet.
Havregrød med glutenfri havregryn er et godt bud på et glutenfrit måltid med fuldkorn. Foto: Fuldkornspartnerskabet.

I dag skønnes ca. 50.000 personer i Danmark at have tarmsygdommen cøliaki (gluten-intolerance), men det er langt fra alle, der er udredt.

- Symptomerne på cøliaki kan være meget forskellige fra person til person. Det kan vise sig som alt fra jern-mangel til nedsat immunforsvar eller mavegener og kan forveksles med f.eks. hvedeallergi eller glutensensitivitet. Men uopdaget cøliaki kan have alvorlige konsekvenser, og derfor er det vigtigt at komme afsted til lægen og blive udredt, hvis man er i tvivl, opfordrer forskningsgruppeleder ved Kræftens Bekæmpelse, Anne Tjønneland.

Når man har cøliaki, kan kroppen ikke tåle bestemte proteiner, som findes i hvede, rug og byg. Diagnosen cøliaki kræver, at man holder sig helt fra at indtage gluten.

Kroppens reaktion på gluten udløser nemlig en slags betændelsestilstand, der nedsætter tyndtarmens evne til at optage vigtige næringsstoffer oveni de øvrige ubehagelige symptomer, som f.eks. mavesmerter, uregelmæssigt afføringsmønster og opkast.

Cøliaki, fuldkorn og tarmkræft
Forskere fra Kræftens Bekæmpelse har dokumenteret, at fuldkorn beskytter mod kræft i tyktarmen.

Derfor har vi spurgt forskerne, om personer med cøliaki har en øget risiko for tarmkræft, da de ikke har samme mulighed for at få fuldkorn.

- Når vi gennemgår den videnskabelige litteratur på området, er der ikke noget, der tyder på, at der er en øget risiko for kræft i tyktarmen blandt personer med cøliaki, som holder en glutenfri diæt, siger forskningsgruppeleder ved Kræftens Bekæmpelse Anne Tjønneland og fortsætter:

- Til gengæld tyder nogle studier på, at der er en let øget risiko for nogle typer af lymfekræft, specielt lokaliseret til tyndtarmen. Det gælder især blandt patienter, som ikke er velbehandlede - dvs. blandt patienter, der ikke udelukker gluten fuldstændig fra deres kost, afslutter hun.

Få fuldkorn uden gluten
At leve glutenfrit stiller åbenlyst ekstra krav til at udvælge og sammensætte kosten, så man får tilstrækkeligt med fuldkorn, kostfibre, vitaminer og andre næringsstoffer.

Listen over kilder til fuldkorn er kortere uden gluten:

  • Sorghum/durra
  • Fuldkornsmajs/mel
  • Glutenfri havremel
  • Glutenfri havregryn
  • Hirse mel/gryn/flager
  • Fuldkornsris (brune, røde, sorte) og /eller –flager/mel

(Vær opmærksom på, at ris kan indeholde uorganisk arsen, så indtaget af ris bør varieres).

Når man lever glutenfrit, er det også vigtigt at få tilstrækkeligt med kostfibre, så man bliver mæt og holder tarmen i god form.

Her bliver listen heldigvis væsentligt længere:

  • Quinoa
  • Amarant
  • Boghvede
  • Nødder/frø/kerner
  • Bælgfrugter fx brune, hvide og sorte bønner, kidney- og sojabønner, linser og kikærter
  • Bær og grønsager – især broccoli, rodfrugter og kål

For at gøre det lettere for dig, har vi samlet 5 tips, som kan gøre din fiberrige hverdag med cøliaki nemmere.

5 tips til en fiberrig fuldkornskost med cøliaki

  1. Planlægning af dine måltider er nøgleordet for at sikre en sund og mættende glutenfri kost

  2. Husk 75 gram fuldkorn om dagen!
    Det kan du få ved at spise glutenfrie kornarter såsom glutenfri havregryn, fuldkornssmajs- eller rismel og brune ris. Husk at indholdet af fuldkorn i det købte glutenfrie brød ofte er lavere end i brød med gluten.

  3. Få en fiberrig morgenmad ved at spise glutenfri havregryn/grød, brød af glutenfrit fuldkornsmel, omelet med grøntsager, fuldkornsvafler eller bananpandekager med glutenfri havregry

  4. Hav altid en ’på-farten-snack’ med!
    Bliver du sulten på farten og har svært ved at finde glutenfrie alternativer, er det en god idé at have glutenfrit knækbrød, frugtstænger, glutenfrie müslibarer eller majs- og riskiks med i tasken.

  5. Til aftensmad kan du vælge brune eller røde ris, fuldkornspasta på ris- eller majsmel eller tilsætte f.eks. glutenfri havregryn i farsretter som frikadeller.

Find flere tips til at leve med cøliaki på Dansk Cøliaki Forenings hjemmeside

_______________________________________________________________________

Hvordan finder du produkter uden gluten?
Det er ikke lovpligtigt at angive ”gluten” på fødevaren, men alle færdigpakkede fødevarer skal være påført en ingrediensliste, hvor allergene ingredienser skal være fremhævet.

Indhold af glutenholdige kornprodukter, som er defineret som hvede, rug, byg og havre og produkter på basis heraf, skal derfor være angivet og fremhævet i mærkningen.

Dvs. for færdigpakkede fødevarer, skal indhold af hvede, rug, byg eller havre være angivet og fremhævet med eksempelvis fed skrift eller understregning i ingredienslisten på emballagen, også når det er en del af en sammensat ingrediens eller tilsætningsstof.

Er varen ikke færdigpakket fx når du køber en sandwich i kantinen eller på restaurant har personalet en pligt til kunne oplyse om evt. allergener mundtligt eller ved skiltning.

Nogle produkter er mærket med ”glutenfrit” og det betyder, at de maksimalt indeholder 20 mg gluten per kg af varen. Produkter mærket ”meget lavt indhold af gluten” indeholder højst 100 mg gluten per kg af varen.

Nøgleord

Kontakter

Gitte Laub Hansen, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, 30 65 10 14 / ghl@cancer.dk

Billeder

Havregrød med glutenfri havregryn er et godt bud på et glutenfrit måltid med fuldkorn. Foto: Fuldkornspartnerskabet.
Havregrød med glutenfri havregryn er et godt bud på et glutenfrit måltid med fuldkorn. Foto: Fuldkornspartnerskabet.
Download

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum