Globale prisstigninger kan påvirke fjernvarmeprojekter

Store prisstigninger på materialer til brug ved udrulning af fjernvarme skaber lige nu usikkerhed om anlægsprojekter landet over. Fors A/S mærker også de store prisstigninger og vurderer løbende, om det kan få betydning for kommende projekter, herunder arbejdet med at udrulle fjernvarme.

Tilbud med priser, der er dobbelt så høje, som Fors A/S oprindeligt har budgetteret med, er virkeligheden i forsyningsselskabet, som lige nu oplever det samme som forsyningsselskaber landet over: Globale prisstigninger medfører langt højere priser på tilbud på for eksempel fjernvarmeprojekter.

Flere forsyningsselskaber har allerede været nødt til helt eller delvist at udskyde flere fjernvarmeprojekter på grund af de høje priser. Der er Fors A/S endnu ikke nået til, men mange scenarier er lige nu i spil.

- Uanset hvilket projekt, vi arbejder på, skal økonomien hænge sammen, så vores kunder ikke bliver pålagt en større regning end nødvendigt. Kunden er altid vores vigtigste hensyn, og den forpligtelse skal vi leve op til. Med de nuværende priser, som i nogle tilfælde er dobbelt så høje som de første, vi fik, er vi nødt til at regne på flere af vores projekter, før vi kan garantere, at de bliver udført som planlagt netop for at sikre, at fjernvarme fortsat vil være den bedste løsning, siger projektchef i Fors A/S Søren Baungaard Sørensen.

Han er blandt andet ansvarlig for udrulningen af fjernvarme i Vindinge, hvor Fors A/S i efteråret oplyste potentielle fjernvarmekunder i bydelen om planen for udrulning af fjernvarme hos netop dem. Projektet følger fortsat den oprindelige plan, men også i dette tilfælde kan der ske ændringer.

- Priserne på alt, vi skal bruge i sådan et projekt, er steget så markant, siden vi fremlagde planen for Vindinge, at der er behov for at genberegne omkostningerne. Det er jeg oprigtigt talt meget ærgerlig over, og jeg kan godt forstå, hvis nogle indbyggere i Vindinge undrer sig over, hvordan omstændighederne kan ændre sig så hurtigt, som tilfældet er her, siger Søren Baungaard Sørensen og tilføjer:

- Desværre er vi ramt af de samme prisstigninger som resten af branchen. De skyldes dels den høje inflation, dels det faktum, at rigtig mange forsyningsselskaber lige nu har fået den samme opgave om at udrulle fjernvarme på samme tid. Det øger efterspørgslen og dermed prisen på arbejdskraft. Vi oplever, at der er politisk fokus på udfordringen, og vi vil bakke op om eventuelle politiske tiltag. Desuden ser vi nu, at inflationen er på vej ned, og vores håb er, at vi har set, priserne toppe nu.

Der er generelt mangel på ressourcer, og også Fors A/S har fokus på, hvordan ressourcerne til udførelsen af fjernvarmeopgaverne bliver øget. Som et konkret tiltag har Fors A/S indgået et samarbejde med erhvervsuddannelser som f.eks. ZBC om at få flere uddannet inden for fjernvarme, så projekterne kan køres i mål.

Fors A/S oplyser, at de har masser af fjernvarmeopgaver til leverandørerne og opfordrer dermed leverandører og samarbejdspartnere til at sende flere på kursus, så deres medarbejdere opkvalificeres til fjernvarmeopgaver.

Torsdag den 19. januar afholder Fors A/S og Roskilde Kommune et online informationsmøde om status på fjernvarmen i Roskilde Kommune samt en helt generel information om fjernvarme.

Mere information og tilmelding er her: www.fors.dk/onlinemoede

Information om Fors A/S

Tåstrup Møllevej 5
4300 Holbæk

70 20 20 66https://www.fors.dk/

Vi er ISO-certificerede for at sikre sammenhæng mellem strategi, politikker, procedurer og konkrete handlinger. Læs mere om vores ISO-certificering her.