Wonderful Copenhagen

Globale krydstogtrederier mødes i København: Underskriver hensigtserklæring om brug af landstrøm

Del

En række af de største krydstogtrederier i verden har netop været samlet i København for at skrive under på en hensigtserklæring om brug af landstrøm i Østersøen hurtigst muligt og senest i 2024. Det er første gang i den globale krydstogtbranche, at en hel region sammen med rederierne i fællesskab tager så stort et skridt fremad mod brug af landstrøm.

Der var i alt 19 rederier, der skrev under i København, og de inkluderer de 4 største krydstogtrederier i verden. De underskrivende rederiers skibe står således for en stor del af anløbene i Østersøen, som de danske havne er en del af. Alene i år står de for ca. halvdelen af alle anløb i Østersøregionen.

Rederierne har underskrevet en hensigtserklæring om at benytte landstrøm, når de ligger til i havne i Østersøen, der har et landstrømsanlæg. Hvilket kræver, at skibene omstilles til at kunne benytte landstrømmen. Underskrifterne blev nedfældet i forbindelse med konferencen Sustainable Cruising, som netværket Cruise Baltic afholdt. Konferencen fandt sted på Copenhagen Marriott Hotel d. 5. april, som overborgmester Sophie Hæstorp Andersen indledte, og hvor miljøminister Lea Wermelin overværede 19 rederier skrive under på erklæringen.

”Jeg er glad for, at krydstogtindustrien i dag har committet sig til at sikre ren luft i byerne i Østersøregionen. Jeg vil derfor gerne rose de rederier, der i dag har underskrevet hensigtserklæringen om brug af landstrøm. Jeg håber, flere vil følge dette gode eksempel i den nærmeste fremtid,” siger miljøminister Lea Wermelin.

”København modtog inden corona-pandemien op mod én million krydstogtturister om året, og jeg er glad for og stolt over, at så mange mennesker ønsker at opleve vores fantastiske by. Når det er sagt, så må turisternes besøg i vores by ikke ske på bekostning af københavnerne og vores klima. Derfor skal vi mindske klimaaftrykket og luftforureningen fra de store krydstogtskibe, når de ligger for anker i Københavns Havn. Vi er i fuld gang med at etablere et landstrømsanlæg i København, men vores indsats nytter ikke meget, hvis branchen ikke er med. Derfor er jeg utrolig glad for, at Cruise Baltic i dag tager et skridt i en grønnere retning – og jeg håber, at det kan inspirere resten af branchen til at følge trop,” siger Sophie Hæstorp Andersen, overborgmester i København.

Arbejdet med bæredygtig omstilling i fuld gang

Arbejdet med bæredygtig omstilling af krydstogtbranchen er i fuld gang, både lokalt i de danske havne, ikke mindst i hovedstaden, der igennem en årrække har opbygget en unik position som en af Nordeuropas mest populære krydstogtdestinationer. Her er indsatsen en del af Wonderful Copenhagens arbejde med bæredygtig omstilling af hovedstadens turisme.

Netværket Cruise Baltic er netop forankret i Wonderful Copenhagen, hvor den administrerende direktør Mikkel Aarø-Hansen på netværkets vegne underskrev hensigtserklæringerne sammen med de enkelte rederier.

”Det er første gang, en hel krydstogtregion sammen sætter ind på den her måde for at skrue op for brugen af landstrøm og får så mange rederier til at tilslutte sig. Vi håber, at signalet fra rederierne her i København kommer til at inspirere krydstogtbranchen rundt i verden i forhold til at accelerere den grønne omstilling af branchen til gavn for miljøet, de lokale og i sidste ende også branchen selv”, siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. dir. i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Den bæredygtige omstilling af turismen er en kompleks opgave, men en opgave, vi kan og skal lykkes med. Det gælder også krydstogtturismen, der har været særligt fokus på. Her arbejder vi både på at påvirke, hvornår gæsterne kommer hertil, hvordan de bruger destinationen og på at gøre de enkelte anløb grønnere bl.a. ved at understøtte omstillingen til landstrøm. Arbejdet med at skabe bæredygtig krydstogt er langt fra færdig, men i dag har vi taget et vigtigt skridt”.  

Arbejdet med den bæredygtige omstilling af krydstogt understøtter Nordisk Ministerråds målsætning om, at Norden skal blive den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden i 2030.

Cruise Baltic samler 32 havne og destinationer fra Østersø-regionen, og inkluderer havne og destinationer i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen og Tyskland. Og lige som Cruise Baltic er også det danske netværk, CruiseCopenhagen, der samler 10 danske krydstogthavne, forankret i Wonderful Copenhagen.

Krydstogtselskaberne bag de 19 krydstogtrederier inkluderer helt store globale aktører som Carnival Corporation, Royal Caribbean, Viking Ocean Cruises, MSC, Ponant og Norwegian Holding.

Kontakter

Miljøminister Lea Wermelin: Pressetelefon: 20 91 59 01


Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen: Thomas Søie Hansen – mail: IL70@kk.dk – mobil: 20 52 97 86


Wonderful Copenhagen: Uffe Hartmann - mail: ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye