Global undersökning: Italiensk mat är populärast i världen

I en undersökning som genomfördes i 24 länder hamnade pizza och pasta överst – tätt följt av kinesisk och japansk mat.

En internationell YouGov-studie med mer än 25 000 deltagare från 24 länder kom fram till att pizza och pasta hör till den mest populära maten i världen, då det italienska köket slår alla konkurrenter.

Vi frågade deltagarna om de provat mat från 34 olika länder och om de tyckte om den eller inte. Italiensk mat var mest omtyckt. Den italienska maten hade en genomsnittlig popularitet på 84 % i de 24 länder där undersökningen genomfördes.

Italienarna är patrioter och uppskattar italiensk mat mest: 99 % uppskattar det egna landets mat. Andra som uppskattar italiensk mat mycket är spanjorer (94 % av de som provat maten uppgav att de tycker om den) och fransmän (92 %), medan kineser är minst imponerade av italiensk mat (59 %).

För att se det här innehållet från d25d2506sfb94s.cloudfront.net måste du ge ditt medgivande sidans topp.På andra plats efter italiensk mat kommer kinesisk mat, som i genomsnitt fick 78 % i de undersökta länderna. 95 % av kineserna uppskattar den kinesiska maten. Den är också mycket populär i Singapore (94 % av de som provat maten säger att de tycker om den) och Hongkong (91 %). Kinesisk mat är minst populär i Saudiarabien (54 %) och Indonesien (57 %).

Den tredje mest populära maten i världen är den japanska, som i genomsnitt fick 71 % i de 24 länderna. Förutom de 94 % av japanerna som tycker om maten tycker också 94 % av de i Singapore som provat maten om den, liksom 93 % de tillfrågade i Hongkong. Än en gång är de som bor i Saudiarabien minst förtjusta: endast 43 % uppskattar japansk mat.

Längst ned i tabellen hamnar mat från Peru, som i genomsnitt fick endast 32 %. Marginellt högre (och avrundat på samma procentsiffra) hamnade finsk mat.

Det bör dock påpekas att Finland var ett av de länder som deltog i undersökningen – till skillnad från Peru. Det innebär att de lojala finländare – 94 % – som tycker om landets mat räckte för att landet skulle få en fördel. Om Peru hade deltagit i undersökningen hade den finska maten sannolikt hamnat längst ned.

Mest negativa till ett annat lands mat var japanerna. Endast 11 % av de japaner som provat saudiarabisk mat uppgav att de tyckte om den.

Undersökningsresultatet visar dessutom att japaner är de strängaste matrecensenterna jämfört med deltagarna från övriga länder i undersökningen. I 23 av de 34 länder vi frågade om fick maten under 50 % av de japaner som deltog. I genomsnitt var det endast 39 % av japanerna som uppgav att de tyckte om utländsk mat.

Människor i Filippinerna är mest benägna att uppskatta internationell mat. I genomsnitt 67 % av deltagarna från Filippinerna som provat maten från ett visst land uppgav att de tyckte om den. Det fanns endast fem typer av mat som färre än hälften tyckte om.

Svensk mat är populärast i Norden

Svenskarna tycker att den svenska maten är god. 9 av 10 (92 %) av svenskarna uppger att de tycker om landets mat, vilket färre än hälften av deltagarna i de övriga europeiska länderna instämde i (44 %).

De nordiska grannarna uppvisar större entusiasm för den svenska maten jämfört med andra länder i undersökningen. Bland dem som har provat tycker 67 % av norrmännen och 56 % av finländarna om svensk mat. Lite överraskande är att endast 29 % av de danskar som provat svensk mat uppger att de tycker om den.

Bland dem som tycker särskilt illa om svensk mat finns danskarna, spanjorerna och italienarna. Endast 29 % till 33 % av dem som provat svensk mat uppgav att de tyckte om den.

Det är bara japanerna som tycker ännu sämre om svensk mat – bara 18 % av dem som provat tycker om den.

I världen i stort är svensk mat populärast när det gäller nordisk mat. Därefter kommer dansk mat med 41 % i genomsnitt. Norsk mat får 37 % och finsk mat hamnar i botten med 32 %.

Ladda ner hela resultatet

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med 34 kontor och panelmedlemmar i 42 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.

Swish behåller sin position som Sveriges starkaste varumärke sett till övergripande image, medan Spotify är det varumärke som förbättrar sin position mest under 202315.3.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

I 2023 års ranking har topp 3 platserna ändrats något jämfört med 2022. Swish behåller sin 1:a plats med 44,9 medan ICA tappar från 2:a plats förra året till 7:e plats. IKEA klättrar upp från 3:e till 2:a plats med en poäng på 40,4. SVT Play är nykomling på topp 10-listan och tar direkt 3:e platsen med sin poäng på 38,4. Wasabröd och Volvo byter plats i år, vilket innebär att Volvo går upp från en 5:e till en 4:e plats. Medan Samsung och Systembolaget lyckas hålla sig kvar på topp 10-listan så har; Marabou, Yes och Apoteket hamnat utanför topp 10 i år och i stället ersatts av nykomlingarna Google och Spotify. Top Improver ranking Spotify har förbättrat sin totala image med nästan 5 poäng och blir därmed årets Top Improver i Sverige. Både Pepsi och Google har förbättrat sin image starkt och båda landar i topp 3. Lidl ligger på 4:e plats, följt av Amazon på 5:e plats i rankingen. Tack vare de stora förbättringarna har Spotify och Google detta år hamnat på listan över de 10 bästa varumärk