Global topleverandør af lagerautomater vælger danske MiR til ny OEM-løsning

Modula har valgt de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots i sin nye integrerede totalløsning til fleksibel automatisering af lagerpluk og intern transport. Med tusinder og atter tusinder Vertical Lift Modules fra Modula installeret globalt og et årligt nysalg på mere end 4000 styk er der et stort potentiale i MiRs nye samarbejde med italienske Modula.
Vertikale lagerløsninger havde deres indtog for 25 år siden, hvor de omdannede kvm på gulv til kubikmeter og automatiserede varepluk. Nu handler det også om at omdanne tid brugt på manuel intern transport til mere værdiskabende opgaver. Filosofien er, at det ikke batter så meget at have en automat, der vælger de rigtige varer til dig, hvis du så alligevel manuelt skal hente varerne i automaten og transportere dem derhen, hvor de skal bruges.

Hvor mange medarbejdere bevæger sig i løbet af arbejdsdagen mellem deres arbejdsstation for at hente materialer andre steder på arbejdspladsen – og hvor meget tid stjæler det? I en tid med mangel på arbejdskraft stort set overalt i verden ser flere og flere arbejdsgivere på, hvordan deres processer og ressourcer kan optimeres. Det gælder ikke mindst den interne logistik og lagerhåndtering, som er en stor tidsrøver i mange organisationer.

Komplet systemintegration

Derfor har topleverandøren af lagerautomater indgået et partnerskab med Mobile Industrial Robots. De danske autonome mobile robotter (AMR) indgår nu i en strømlinet, gennemtestet løsning, der her i landet forhandles af Modulas partner Hans Schourup A/S. Software- og hardwaremæssigt er lagerautomaten og robotteknologien bundet sammen, så automaten f.eks. kan fortælle den mobile robot, at der er varer til afhentning eller bestille robotten til aflevering af varer i automaten.

Kombinationen af Modula og MiRs teknologi giver store besparelser både i tid og kvadratmeter, fordi løsningen løfter produktiviteten og optimerer den interne logistik.

CEO i Modula, Massimiliano Gigli, fremhæver desuden en øget sikkerhed på arbejdspladsen og større medarbejdertilfredshed som andre væsentlige gevinster.

Arbejdsmiljøet kan få et markant løft i lagerbygninger, fabrikker og distributionscentre med vores nye løsning, fordi den aflaster medarbejdere ved at automatisere ensidige, gentagne og fysisk belastende opgaver. I en tid med mangel på arbejdskraft kan automatisering af lageropgaver som varepluk og intern transport af emner både gøre arbejdspladsen mere produktiv, men også mere attraktiv, sikker og sund, konstaterer Massimiliano Gigli, CEO i Modula.

Løsningen fra Modula og MiR er modulær designet, så implementeringen er enkel uanset størrelsen og rammerne på lageret eller distributionscentret. Automatiseringen kan ske gradvist, så slutbrugerne lidt efter lidt kan tilpasse deres processer derefter.

Både fremstillingsindustrien, logistikbranchen, webshops, detailhandel, grossister, hospitaler, værksteder mv. kan profitere af en effektiv intern logistik, hvor robotter klarer ”benarbejdet” og sørger for, at materialer, emner og varer er fremme, når de skal bruges i forretningens arbejdsgang.

Nemt at tilføje en robot til lagerautomaten

Den italienske mekatronik-virksomhed Amer SpA, som i forvejen bruger Modulas Vertical Lift Modules, har allerede fuldautomatiseret varepluk og lageropfyldning ved at tilføje MiRs teknologi. En MiR-robot leverer halvfabrikata til en lagerautomat, der fungerer som bufferlager. Her ligger emnerne i timer eller dage, indtil de transporteres til viderebearbejdning i en anden del af fabrikken. Hele processen kører nu fuldautomatiseret, hvor robotten scanner QR-koder ved ankomsten til lagerautomaten.

Løsningen integrerer Amers produktionsplanlægning med MiRs flådestyringssoftware og Modulas Warehouse Management System, forklarer Produktionschef i Amer, Daniele Fonto.

Hos MiR er man glad for partnerskabet med så global en aktør som Modula. Det fortæller Ronni Nielsen, der som Sales Director for OEM hos MiR oplever en stigende interesse på markedet.

Med Modula og MiR kan man tænke logistikken i en produktion helt anderledes. Det giver virksomhederne muligheder for at automatisere i små bidder og aflaste medarbejdere på de mest monotone opgaver til at starte med. Det næste der sker, er så, at medarbejderne siger: Vi har egentlig også noget affald i bure, som vi også gerne vil have robotterne til at køre væk. I eksisterende fabrikker møder man ofte ledere, der mener, de har optimeret alt. Rigtig mange steder bruger man standardpaller selv til små emner, blot fordi man nu engang har pallevogne. Men sådan behøver det ikke være. Med os kan man tænke en produktion helt anderledes og udnytte både kvadratmeter og arbejdstid mere effektivt.

Modula præsenterer i september sin nye løsning med indbygget MiR-robot for det amerikanske marked på messerne IMTS i Chicago og Groceryshop 2022 i Las Vegas. I Danmark forhandles løsningen fra Modula og MiR af Hans Schourup.Uanset hvor man er i verden, kan man deltage online i en live session om automatisering af lageret med Modula.

FAKTA: 6 grunde til at overveje mobile robotter på dit lager

1. Dine kunder og samarbejdspartnere stiller stadig større krav om hurtigere og billigere levering
  2. Antallet af ordrer via e-handel og leveringer på tværs af kanaler og til eksport stiger kraftigt
  3. Der er behov for at reducere mængden af opslidende, manuelt arbejde, fordi medarbejdere skal være længere på arbejdsmarkedet
  4. Kravene til højere effektivitet, fleksibilitet og større konkurrencekraft stiger konstant
  5. Produktionen bevæger sig i retning af små seriestørrelser på tværs af et bredt produktmix
  6. Materialeflowet til og fra produktionslinjer skal være stadig mere fleksibelt og præcist

Denise Innocenti Guldbrandsen, Group Marketing Manager, din@mir-robots.com, +45 2030 7447

Malene Grouleff, CEO, Robot Stories by Grouleff, malene@grouleff.it, +45 2891 5809

Den italienske mekatronik-virksomhed Amer SpA, som i forvejen bruger Modulas Vertical Lift Modules, har allerede fuldautomatiseret varepluk og lageropfyldning ved at tilføje MiRs teknologi. "Den nye løsning fra MiR og Modula integrerer Amers produktionsplanlægning med MiRs flådestyringssoftware og Modulas Warehouse Management System," forklarer Produktionschef i Amer, Daniele Fonto.
Her leverer en MiR-robot leverhalvfabrikata til en lagerautomat, der fungerer som bufferlager. Her ligger emnerne i timer eller dage, indtil de transporteres til viderebearbejdning i en anden del af fabrikken.
Der er behov for at reducere mængden af opslidende, manuelt arbejde, fordi medarbejdere skal være længere på arbejdsmarkedet.
Rigtig mange steder bruger man standardpaller selv til små emner, blot fordi man nu engang har pallevogne. Men sådan behøver det ikke være. Med Modula og MiR kan man tænke en produktion helt anderledes og udnytte både kvadratmeter og arbejdstid mere effektivt.
Med Modula og MiR kan man automatisere i små bidder og aflaste medarbejdere på de mest monotone opgaver til at starte med.
Materialeflowet til og fra produktionslinjer skal være stadig mere fleksibelt og præcist.

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com.