Global mangel på lagermedarbejdere øger salget af danske logistikrobotter

Når arbejdskraft er en mangelvare overalt og travlheden samtidig er stor i mange brancher, så kommer der robotter og automation på indkøbssedlen. Det mærker Mobile Industrial Robots (MiR) på en meget kontant måde. Bestillingerne på transportrobotter fra MiR steg med 40 procent i perioden januar til september i år sammenlignet med de samme ni måneder i 2020.

Salget af professionelle servicerobotter steg med imponerende 41 % til 131.800 enheder i 2020, siger IFR-præsident Milton Guerry.

Markedsvæksten mærkes også hos MiR, der i Odense producerer mobile robotter til fremstillingsindustrien, logistiksektoren, detailhandlen og sundhedssektoren. Lagerarbejdere er generelt blevet sværere at rekruttere og fastholde, og det øger kravene til et godt arbejdsmiljø.

Automatisering af intern logistik handler om at kunne levere uden at overbelaste de ansatte. Der er en helt klar tendens til, at medarbejdere i stigende grad takker nej til monotone opgaver, også i traditionelle lavtlønslande. Derfor anvender man ikke kun mobile robotter for at effektivisere og for hurtigt ROI – det er simpelthen en nødvendighed, fordi der ikke er folk til at løse opgaven. Automatisering af den interne logistik simpelthen en mere holdbar strategi til at sikre en kort gennemløbstid og en høj leveringsevne, konstaterer Søren Nielsen fra MiR.

Det var også mangel på arbejdskraft, især lagerarbejdere, der motiverede TE Connnecivity til at automatisere interne logistikopgaver på deres fabrik i den ungarske by Esztergomr. Her har koncernen købt en flåde på seks MiR200-robotter til primært at udføre to opgaver. Fem af MiR-robotterne transporterer råvarer, komponenter og færdige produkter mellem lageret og de enkelte produktionsafdelinger. Den sjette transportrobot arbejder ved automatisk pakkestation ved siden af en sprøjtestøbemaskine. Pakkestationen tæller antallet af færdigproducerede produkter og kalder automatisk på MiR-robotten, når beholderen er fyldt. Som led i opgaven henter MiR200 en tom beholder, udskifter den med den fyldte beholder, som den transporterer til lageret.

Projektet startede oprindeligt som en simpel investering i intern logistik, men med tiden er det blevet et bredere pilotprogram. Vores mål er at finde den mest effektive teknologiske løsning, der også kan implementeres andre steder i vores globale koncern. For eksempel tester vi et system, der med kunstig intelligens og webkameraer skal sikre navigationen i produktionen. Vi anvender adskillige typer af robotter på samme tid, og med AI-teknologi er MiR-robotterne i stand til at registrere, hvis en anden type robot, befinder sig i området, så kollisioner undgås, siger Gábor Schvamberger, logistikanalytiker hos TE Connectivity.

Hans Roberto Lu, VP technology hos TE Connectivity vurderer, at omstillingsparathed er en af de vigtigste parametre ved mobile robotter:

Den største fordel ved MiR-robotterne er, at de er i stand til at navigere uden særlige markeringer på gulvet eller installation af styringshardware. Det gør dem lette at tilpasse til de dynamiske miljøer på vores mere end 100 lokationer.

At robotterne må rette ind efter rammer er også det overordnede billede, der tegner sig i den global industri.

Trenden er, at mobile robotter bliver installeret i eksisterende miljøer. Vi oplever stor efterspørgsel i industrien på robotter, der både kan køre ind under ting, kan navigere smalle steder, i små elevatorer osv., siger Søren Nielsen, adm. dir. i MiR.

Der er fortsat et kolossalt automationspotentiale på logistikområdet, ifølge data fra det amerikanske The Bureau of Labor Statistics: Autonome mobile robotter, AMR, bliver anvendt til under 2,5 procent af de transportopgaver, de i realiteten kunne automatisere. Det fremgik, da MiRs ejer for kort tid siden rapporterede om det forløbne kvartal i koncernen.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Denne video viser, hvordan seks mobile MiR200-robotter forbedrer den logistikken på ungarsk elektronikfabrik TE Connectivity, der producerer komponenter til blandt andet Volkswagen eller Mercedes.Videokanal

Birthe Koldby Veje, PA for hhv. President Søren E. Nielsen og CCO Thomas Knudsen: bkv@mir-robots.com, +45 20 20 44 03

"Automatisering af intern logistik handler om at kunne levere uden at overbelaste de ansatte. Der er en helt klar tendens til, at medarbejdere i stigende grad takker nej til monotone opgaver, også i traditionelle lavtlønslande. Derfor anvender man ikke kun mobile robotter for at effektivisere og for hurtigt ROI – det er simpelthen en nødvendighed, fordi der ikke er folk til at løse opgaven. Automatisering af den interne logistik simpelthen en mere holdbar strategi til at sikre en kort gennemløbstid og en høj leveringsevne," konstaterer Søren Nielsen fra MiR.
Det var mangel på arbejdskraft, især lagerarbejdere, der motiverede koncernen TE Connnecivity til at automatisere interne logistikopgaver med en flåde af danske MiR-robotter på en af deres fabrikker i Ungarn.

Der er fuld tryk på forsyningskæden i den globale industri. Trenden bekræftes af den nyeste statistik fra International Federation of Robotics. "Salget af professionelle servicerobotter steg med imponerende 41 % til 131.800 enheder i 2020," siger IFR-præsident Milton Guerry.
Den største fordel ved MiR-robotterne er, at de er i stand til at navigere uden særlige markeringer på gulvet eller installation af styringshardware. Det gør dem lette at tilpasse til de dynamiske miljøer.
Flere og flere virksomheder ser MiR-robotterne som et oplagt alternativ til palleløftere og trucks, som mange ønsker væk fra produktionsgulvet, fordi trucks er dyre at bemande og ikke mindst, fordi de ofte er skyld i arbejdsskader.

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com

Automatiseret intern transport: MiR lancerer ny trækkrog til vogne15.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den globale markedsleder inden for autonome mobile robotter (AMR) Mobile Industrial Robots lancerer nu MiR250 Hook, der som den eneste AMR-løsning på markedet automatisk kan hente og trække vogne efter sig. MiRHook 250 er et topmodul til MiRs hurtigste og mest kompakte robot, MiR250, der smidigt og effektivt navigerer i miljøer med stor trafik af mennesker. Den nye og patenterede trækkrog er en opdateret udgave af MiRHook fra 2016, hvor både robusthed og præcision matcher den rivende produktudvikling, der i mellemtiden er sket hos den danske robotproducent.

USAs næststørste privatejede virksomhed, Koch Industries, vælger de danske robotter fra MiR25.5.2021 06:44:16 CEST | Pressemeddelelse

Trods stigende konkurrence på det globale marked for mobile robotter, faldt valget på de danske MiR-robotter fra Odense, da en multinational industrikoncern skulle bruge logistikløsning til sine fabrikker. Det er således noget af forretningsmæssig triumf og blåstempling, den danske robotvirksomhed Mobile Industrial Robots får med sit nye globale strategisk samarbejde med en af verdens allerstørste virksomheder, Guardian Industries, et datterselskab i Koch Industries med en årlig omsætning på 700 milliarder kroner.

Flyvende start på 2021: MiR øgede omsætningen med 55%  29.4.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Montagemedarbejderne i MiRs hovedkvarter i Danmark har haft en travl start på 2021. I første kvartal af 2021 eksploderede robotproducentens ordrebog. Mange af kunderne er multinationale virksomheder, som bestiller stadigt større flåder af MiR-robotter til at automatisere deres interne logistik. Automatisering og digitalisering bliver set som vigtige tiltag til at få virksomhederne i den globale fremstillingsindustri til at stå stærkere under og efter coronakrisen; Det er en af årsagerne til, at mange pilotprojekter med få mobile robotter nu er forvandlet til fuldskalaprojekter med store flåder på op til 50 robotter.

MiRs mobile robot fjerner alt papemballage hos FM Logistic14.12.2020 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

MiR vinder Fremstillingsprisen og vokser 7. hurtigst i Danmark11.12.2020 13:15:17 CET | Pressemeddelelse