Global elbilkampagne skal få regeringer op af stolene

Transportsektoren er klimapolitikkens store problembarn og den eneste sektor, hvor CO2-udslippet blot er steget de seneste 30 år. Det gælder også den danske transport. Derfor tilslutter det danske energiselskab E.ON sig i dag den globale EV30@30-kampagne sammen med en række andre virksomheder og regeringer. Kampagnen skal få regeringernes øjne op for mulighederne i elektriske køretøjer.

Det danske energiselskab E.ON tilslutter sig global elbilkampagne, som de eneste i Danmark.

I det første halvår blev der solgt 646 elbiler i Danmark. Til sammenligning blev der i samme periode solgt 120.750 fossilbiler. Med få undtagelser er billedet det samme i mange andre lande. For at vende udviklingen tog Det Internationale Energiagentur (IEA) sidste sommer initiativ til en kampagne, der i dag tæller 16 lande og mere end tredive byer.

”Det tog os cirka 20 år at nå den første million elbiler. Det tog 18 måneder at nå den anden million og yderligere otte at nå den tredje million. I løbet af de seneste seks måneder har vi, globalt set, nået fire millioner elbiler. Denne trend skal fortsætte den eksponentielle udvikling, hvis vi skal nå vores klimamål,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON, som indtil videre er den eneste danske virksomhed, der deltager i kampagnen.

Sammen med Storbritannien og en række andre selskaber, tilslutter det danske energiselskab E.ON sig i dag den globale EV30@30-kampagne, hvis målsætning er, at mindst 30 percent af alle nye biler fra 2030 er elektriske. Det svarer til, at mere end 220 millioner køretøjer i 2030 kører på strøm.

Gør transporten elektrisk

I takt med at energiproduktion bliver grønne og grønnere, er der ifølge Det Internationale Energiagentur en synergieffekt i at få transporten over på grøn strøm. Samtidig er der ingen udstødning fra elbiler, hvilket kan gavne luftkvaliteten markant i de større byer.

”Vi overholder endnu ikke EU's luftkvalitetsdirektiv, der trådte i kraft i 2010, og en del af forklaringen skal findes i transporten. På trods af årtiers grøn omstilling har vi næsten fordoblet vores olieforbrug siden oliekriserne for 40 år siden,” siger Tore Harritshøj og fortsætter:

”Grundlæggende er udfordringen ligeså klar som løsningen. Om kort tid skal Danmark være fossilfrit og derfor har fossilbiler en klar udløbsdato. Vi har brug for at gøre transporten elektrisk og jo før, desto bedre”.

I dag udgør elbiler 0,4 pct. af den samlede danske bilpark, hvilket er under EU-gennemsnittet. Til gengæld er den danske ladeinfrastruktur til elbiler en af Europas bedste. I 2017 overhalede antallet af lademuligheder til elbiler antallet af tankstationer, og i dag er der dobbelt så mange ladestandere i det offentlige ladenetværk per bil, som man har i Norge.

Følgende lande og virksomheder bakker op om EV30@30-kampagnen: Norge, Sverige, Canada, Chile, Kina, Finland, Frankrig, Tyskland, Indien, Japan, Mexico, Holland, New Zealand, USA, Portugal, Storbritannien, Fortum, Vattenfall, ChargePoint, Enel X, Iberdrola, E.ON og Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen.

Læs mere om initiativet EV30@30 her: https://www.iea.org/newsroom/news/2018/september/uk-and-seven-major-companies-join-campaign-for-vehicle-electrification.html

Global elbilkampanje skal få regjeringene opp av stolen.11.9.2018 15:27pressemeddelelse

Transportsektoren er klimapolitikkens sorte får og den eneste sektoren hvor CO2-utslippene har steget kraftig de siste 30 årene. Dette gjelder også for den norske transportsektoren. Derfor inngår energiselskapet E.ON et samarbeid med den globale EV30@20-kampanjen, sammen med en rekke andre selskap og regjeringer. Kampanjen skal åpne regjeringers øyne for mulighetene som ligger i elektriske kjøretøy.