Dansk Supermarked

Glædeligt med øget fokus på dyrevelfærd og buræg i detailhandlen

Flere andre kæder følger nu efter Dansk Supermarkeds ambitioner for dyrevelfærd. Det er godt; for både dyr og kunder

Der er kommet øget fokus på dyrevelfærd den seneste uge.

Onsdag lancerede Dansk Supermarked Group sammen med Dyrenes Beskyttelse en målsætning om at øge salget af det højeste niveau af dyrevelfærd med en halv milliard kroner.
Endvidere er der med vedtagelsen af Landsbrugspakken og dermed det statslige dyrevelfærdsmærke, som Dansk Supermarked aktivt har medvirket til udviklingen af, taget et stort skridt i retning af at løfte dyrevelfærden på alle niveauer.

Derfor er det glædeligt, at flere andre kæder nu også kommer på banen i forhold til dyrevelfærd og bakker op om målsætningerne i føtex, Netto og Bilka. Det siger CSR-chef i Dansk Supermarked Group Helene Regnell.

-          Det er absolut opmuntrende. Nogle af de aktører, der har været endog meget fodslæbende, da vi andre udviklede det statslige dyrevelfærdsmærke, kommer nu også på banen. Både producenter, dyr og forbrugere vil nyde godt af det øgede fokus på dyrevelfærd, siger Helene Regnell.

Buræg som første kampplads
Dansk Supermarked Group har gennem flere år arbejdet målrettet med at fremme salget af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns. Og det giver pote. På bare tre år er salget af buræg i føtex, Bilka og Netto halveret og udgør i dag under 1/4 af det samlede æggesalg.

For få år siden anslog Dyrenes Beskyttelse ellers, at buræg udgjorde 60 % af alle æg, der sælges i Danmark. Udviklingen går hurtigere end nogensinde før, og alene i år får Dansk Supermarked 25 % flere økologiske æg fra sine leverandører. Det er kun muligt, fordi koncernen sammen med sine leverandører gennem flere år har arbejdet målrettet med at omlægge produktionen.

I dag markedsfører føtex, Bilka og Netto slet ikke buræg, og efterspørgslen fra de danske forbrugere er hastigt nedadgående. I en sådan grad, at flere kæder slet ikke sælger buræg længere. Alene markedsudviklingen vil derfor automatisk medføre, at der ikke efterspørges buræg i 2020.

Eksempelvis sælges der i føtex food slet ikke buræg længere, og faktisk udgør salget af økologiske æg i Dansk Supermarked 40 %.

-          Vi har store ambitioner inden for dyrevelfærd og store forventninger til vores samarbejde med Dyrenens Beskyttelse. Derfor hilser vi konkurrenternes opbakning til vores kurs velkommen. Også selv om det er en anelse uambitiøst blot at læne sig op ad markedsudviklingen, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked Group med henvisning til markedsudviklingen inden for salget af buræg.

At der er grøde indenfor dyrevelfærd viser de seneste tiltag i Netto også.
Lørdag lancerede Netto som den første kæde i Danmark flere mejeriprodukter, der er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Ligeledes i Netto er Løgismoses’ franske frilandskylling på få år blevet den mest solgte kylling.

Læs mere om dyrevelfærd i Dansk Supermarked Group her: https://dansksupermarked.com/responsibility/animal-welfare/
og

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked