Glædeligt at løngab mellem kønnene skrumper

Der bliver mindre og mindre forskel på mænds og kvinders løn, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Lederne foreslår at dele barselsdagpengene ligeligt mellem forældrene for at skubbe ydere til udviklingen.

De nyeste tal viser, at kvinder i 2018 tjener 12,8 procent mindre end mænd. Ti år tidligere, i 2008, var forskellen på 15,6 procent.

- Det er en glædelig udvikling, og vi ser frem til, at forskellen i lønniveau mellem mænd og kvinder helt forsvinder. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at løngabet mellem mor og far er mindre i familier, hvor fædre tager mere barsel, så moren kommer hurtigere tilbage i job. Derfor regner vi med, at kommende EU-regler om en mere ligelig fordeling af barselsreglerne vil skubbe til den positive lønudvikling, siger Nanna Simone Jensen, ligestillingspolitisk konsulent hos Lederne.

De kommende EU-regler indebærer, at begge forældre har ret til mindst 8 ugers barselsdagpenge. Lederne ser dog gerne, at vi i Danmark er mere ambitiøse og deler de 32 ugers barselsdagpenge ligeligt, så hver af forældrene får barselsdagpenge i 16 uger.

- Hvis den ene af forældrene vil tage mere end 16 uger, skal det ske for egen regning. Det forslag håber vi, at beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren vil gå videre med, siger Nanna Simone Jensen.

Lønforskellene mellem mænd og kvinder har været stødt faldende de seneste 15 år, viser tallene fra Danmarks Statistik. Det er der flere årsager til. Blandt andet, at kvinder gradvist er blevet bedre uddannet og sidder i højere stillinger, viser forskningen.

PRM: Starthjælp til grøn omstilling er for lidt2.10.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er brug for langt flere midler til udvikling og forskning i grøn omstilling end den milliard, regeringen vil sætte af i sit finanslovsforslag. Med en målrettet indsats kan klimaløsninger blive en dansk eksportsucces. Lederne bakker op om regeringens ambition om grøn omstilling. Det er dog vigtigt, at der de kommende år afsættes langt flere midler til grøn forskning og udvikling. Den milliard kroner, regeringen vil bruge i 2020, tages for en stor del fra andre forskningsområder, og dermed får den samlede forskning ikke det nødvendige løft. - Hvis vi skal løse klimaudfordringerne og samtidig holde gang i væksten, er det helt centralt, at vi som samfund investerer massivt i klimaforskning, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen Han understreger, at øget fokus på klimaproblemerne på ingen måde behøver at hæmme den økonomiske vækst. Der findes en række gode eksempler på, at avanceret klimateknologi, som danske virksomheder har udviklet, er blevet eksportsucceser. - Klima og bæ

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale9.9.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vi er midt i en transformation, hvor den digitale verden udfordrer vores traditionelle opfattelse af, hvad en arbejdsplads er, og det stiller nye krav til virksomheder, ledere og medarbejdere. Med konferencen ’Fremtidens Arbejdsplads’ sætter Lederne Østjylland fokus på netop dette og kigger nærmere på, hvordan man som leder kan være med til at skabe de bedste rammer for sig selv og sine medarbejdere, så arbejdspladsen kan imødegå omstillingen med en kombination af god menneskelig balance og konkurrencekraft. Bæredygtighed og digitalisering er de nye business-buzzwords Hvis deltagerne vil vide lidt om, hvilke tendenser de skal holde øje med, så holder Carsten Beck, som er fremtidsforsker på Instituttet for Fremtidsforskning, oplæg om kommende megatrends i samfundet, og han kommer blandt andet ind på, hvordan fremtidens vindere bliver de virksomheder, som kombinerer de kortsigtede og langsigtede mål i deres planlægning. Mød også Varan Pathmanathan, som er såkaldt millennial, iværksætter