Glædeligt at danskerne er godt på vej til en ansvarlig alkoholkultur

Især flere unge har fået et moderat alkoholforbrug, og langt færre unge binge-drikker. Men Bryggeriforeningen opfordrer til at fortsætte indsatsen for en ansvarlig alkoholkultur over for unge.

På 11 år er andelen af danskere, der drikker mere end 10 genstande om ugen, dalet fra 24,6% til 15,7%.

Faldet er størst i den yngste aldersgruppe. Der er der ligefrem sket en halvering i antallet af 16-24-årige, der har forbrug på over 10 genstande ugentligt.

Det viser nye tal fra Sundhedsstyrelsen, der har offentliggjort rapporten ”Danskernes Sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2021” på baggrund af besvarelser fra 183.646 danskere.

Også forekomsten af det omdiskuterede begreb ”binge-drinking” er faldet betydeligt blandt de unge. I 2013 – det første år Sundhedsstyrelsen spurgte til dette – angav 25,9% af de 16-24-årige, at de jævnligt drak fem genstande eller flere ved samme lejlighed. I 2021 er andelen reduceret til 16,2%.

”Det er meget glædeligt, at de nye tal fra Sundhedsstyrelsen slår fast, at danskerne har en stadigt mere ansvarlig alkoholkultur. Især er det positivt, at de unge er godt på vej mod et moderat forbrug af alkohol. Men der er fortsat behov for en markant indsats mod misbrug af alkohol – også når det gælder de unge”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Blandt Bryggeriforeningens forslag til at styrke indsatsen for en mere ansvarlig unge-alkoholkultur er:

• Håndhæv salgsaldersgrænserne effektivt - bl.a. med flere årsværk til Sikkerhedsstyrelsen, aldersverificering via betalingskort og mystery shoppers.
  • Forhøj bødestraffen til salgssteder, der sælger alkohol til mindreårige.
  • Hav en differentieret alkoholregulering for salg, afgifter og markedsføring af lav- og højalkoholprodukter.
  • Gør alkoholpolitik - udformet i dialog med de unge - obligatorisk på alle uddannelsesinstitutioner.
  • Afsæt midler til at guide forældre til alkohol-dialog med deres unge.

Sundhedsstyrelsens rapport indeholder ingen data om, hvorvidt personer med et højt forbrug af alkohol – enten pr. uge eller ved samme lejlighed – drikker eksempelvis øl, vin eller spiritus.