Glædelig nyhed at coronaramte virksomheder kan udskyde skattebetaling uden renter og gebyrer

Skatteministeriet har fundet en løsning til at udskyde indbetalingen af A-skat for marts, som Folketinget af teknisk årsager ikke kunne udsætte. Det tager DI særdeles godt i mod.

Virksomhedernes betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for april, maj og juni blev udskudt allerede med de første hjælpepakker. Men skatten for marts forfalder stadig til betaling henholdsvis den 31. marts og den 14. april for store og mindre virksomheder.

Skatteministeriet meddeler nu, at virksomheder i Coronaramte brancher kan vente med at betale regningen - uden frygt for renter og gebyrer. Det glæder direktør Kent Damsgaard fra Dansk Industri.

- Det her er en virkelig god nyhed. Det er i sidste øjeblik, at der findes en løsning, hvor de hårdest ramte virksomheder kan vente med at betale A-skat for marts uden at blive pålagt renter og gebyrer. For mange virksomheder kan det være en helt afgørende hjælp i denne historisk svære tid, siger Kent Damsgaard.

Rent praktisk er der tale om en løsning, hvor virksomheder i brancher, som regeringen har pålagt at holde lukket, kan søge om fritagelse for renter og gebyrer ved for sen betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Det samme gælder andre virksomheder, der har været tilsvarende hårdt ramt. Ansøgningen skal ske, når situationen igen er normaliseret og skatteindbetalingen foretages.

- Siden det stod klart, at det var umuligt udskyde betalingen af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for marts, har DI været i tæt dialog med regeringen for at finde en håndholdt løsning. Og vi kvitterer for den løsning, man har fundet. Det er en stor hjælp, at virksomhederne kan søge om fritagelse for de renter og gebyrer, der normalt følger, hvis man undlader at betale til tiden, siger Kent Damsgaard.

- Løsningen betyder, at virksomhederne desværre vil skulle gå i uvished, om deres ansøgning bliver imødekommet. Men vi forventer, at både virksomheder og skattemyndighederne vil være deres ansvar bevidst: Virksomheder søger kun, hvis de har et reelt behov. Og myndighederne godkender til gengæld alle virksomheder, der har et behov, siger Kent Damsgaard.

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.