Glæde hos Landdistrikternes Fællesråd: Over halvdelen af medlemskommunerne tilgodeses i flytteplan

Hos Landdistrikternes Fællesråd er man godt tilfreds med placeringen af de arbejdspladser og uddannelsesstationer, regeringen har valgt at flytte fra hovedstaden til provinsen. Over halvdelen af fællesrådets medlemskommuner modtager nemlig flyttede statslige arbejdspladser og uddannelsesstationer.

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, glæder sig over regeringens nye flytteplan.

Det er en god dag for alle, der arbejder for et Danmark i bedre balance. I dag har regeringen nemlig offentliggjort planen "Bedre Balance II", der denne gang flytter både statslige arbejds- og uddannelsespladser fra hovedstaden til resten af landet.

Glæden er stor hos Landdistrikternes Fællesråd, der repræsenterer en lang række kommuner i hele landet. For over halvdelen af fællesrådets medlemskommuner, helt præcist 32 kommuner, får nemlig nogle af de flyttede arbejds- og uddannelsespladser.

- At over halvdelen af vores medlemskommuner nu kan se frem til nye statslige arbejds- samt uddannelsespladser er en succes, der vækker genklang i alle egne af Danmark, udtaler Steffen Damsgaard.

- Som repræsentant for en lang række kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2.6 millioner danskere, står vi på et solidt fundament, som også præger den nye plan. Det kan vi kun være tilfredse med og kommer gerne med råd, hvis regeringen får brug for det, siger Steffen Damsgaard.

Ifølge regeringens nye plan får provinsen ikke alene glæde af 4.000 nye statslige arbejdspladser de kommende år. I denne omgang opretter regeringen nemlig også 10 nye uddannelsesstationer i forskellige dele af landet.

At den nye plan kombinerer uddannelses- og jobmuligheder er et skridt i den rigtige retning, påpeger Steffen Damsgaard:

- Vi har i mange år understreget, at vækst og udvikling i hele landet skal skabes med en helhedsorienteret indsats. Der er behov for adgang til både job og uddannelse, hvis det skal være attraktivt at føre en tilværelse i hele landet. Derfor er det glædeligt, at regeringen med den nye plan samtænker disse områder.

Uddannelsesstationerne kommer til at ligge i Hobro, Holstebro, Skjern, Fredericia, Hedensted, Svendborg, Nykøbing F., Kalundborg, Helsingør samt i Rønne på Bornholm.

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 61 16 46 58, mail eoe@landdistrikterne.dk

Vi tæller 52 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.