Gladsaxe Kommune kåret som Årets Elbilparate Kommune 2023

For første gang uddeles en pris til den kommune, der har gjort mest for at fremme opsætningen af ladestandere og skabe konkurrence på opladning. Bag prisen står Dansk e-Mobilitet og FDM.
Viceborgmester i Gladsaxe Kommune Serdal Benli (SF) modtager prisen af adm. direktør i FDM Stine Glavind. Foto: Lars Rønbøg

Gladsaxe Kommune vinder prisen som Årets Elbilparate Kommune 2023.

Det er brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet og FDM, som står bag den nye pris, der netop er overrakt til viceborgmester Serdal Benli (F), der modtager prisen af FDMs adm. direktør Stina Glavind i forbindelse med Dansk e-Mobilitets årsmøde.

Prisen som Årets Elbilparate Kommune gives til den kommune, der ud fra en række kriterier som opsætning af ladestandere, kvalitet af udbudsmateriale og dialog med markedet, opnår den bedste bedømmelse. Her har Gladsaxe Kommune scoret topkarakter. Kommunen har derudover gennemført et gennemtænkt udbud af kommunale arealer til ladestandere.

- Valget af Gladsaxe Kommune er oplagt. Kommunen er på mange måder på forkant med den grønne omstilling. Titlen som Årets Elbilparate Kommune 2023 understreger, at Gladsaxe også prioriterer omstillingen af vejtransporten, siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet, der opfordrer andre kommuner til at følge Gladsaxes eksempel, når det gælder udbud af kommunale arealer til ladestandere.

Også hos FDM får Gladsaxe Kommune ros for sin indsats for elbil-området:

- Gladsaxe Kommune har på en god måde inkluderet hensynet til forbrugerne i sit udbud af arealer til ladestandere. Vi skal huske på, at ladestanderne er til for forbrugerne. Når forbrugerpriserne er med i udbud, skaber det fair konkurrence mellem ladeoperatørerne, uden at tingene gøres alt for kompliceret og bureaukratisk, siger Stina Glavind fra FDM.

Kommunerne er i dag forpligtet til at udbyde kommunale arealer til opsætning af ladestandere ved offentligt udbud. De foreløbige erfaringer viser, at mange ladeoperatører står klar til at byde, når kommunerne lancerer deres udbud. Både FDM og Dansk e-Mobilitet fremhæver, at Gladsaxe Kommune tager udgangspunkt i borgernes behov for opladning af elbiler fremfor at lade kravene til opsætning af ladestandere ved offentlige bygninger styre udbuddet på kommunale parkeringspladser.

- Ved at give prisen i år til Gladsaxe Kommune, håber vi, at andre kommuner vil lade sig inspirere, når de forbereder udbud af arealer til ladestandere. Vi håber, at udbuddene nu kommer som perler på en snor, for antallet af ladestandere skal helst være foran udviklingen i antallet af elbiler, siger John Dyrby Paulsen.

Antallet af elbiler i Danmark har netop passeret 100.000, og antallet af elbiler går kun en vej: Opad. Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig, og det kan ses på både efterspørgslen og salgstallene. Dansk e-Mobilitet og FDM finder det realistisk, at der vil være en million rene elbiler i Danmark i 2030.

- Elbiler er fremtiden, og det er ikke tilfældigt, at årets bil i Danmark de seneste år har været en elbil, ligesom årets brugtbil i år også er en elbil, siger Stina Glavind, der også peger på, at antallet af elbilmodeller stiger, og at den samlede økonomi for en elbil er bedre end for en tilsvarende benzin- eller dieselbil.

Bag datagrundlaget for kåringen af Årets Elbilparate Kommune står datavirksomheden Gilling Aps, der ud fra egen model har leveret statistiske estimater og faktuelle data på blandt andet elbiler og ladestandere. Data stammer fra Statens Ejendomsdata, DTU Trafikvaneundersøgelse, Gillings butiksdatabase, Danmarks Statistik, Vejdirektoratets Data og flere andre datakilder.

FDM pressetelefon tlf. 45270967, e-mail presse@fdm.dk

John Dyrby Paulsen, Dansk e-Mobilitet, tlf.: 35300484, e-mail: JDP@greenpowerdenmark.dk

Finn Gilling, tlf.: 60211704, e-mail: finn@gilling.com

Billeder

Dansk e-mobilitet er brancheorganisationen for danske virksomheder med direkte kommerciel interesse i elbiler, elektriske varebiler og lastbiler samt elbussers introduktion i Danmark. Dansk e-mobilitet er en del af Green Power Denmark.

Brancheorganisationen består af medlemsvirksomheder fra hele værdikæden rundt om e-mobilitet, herunder energiselskaber, komponentleverandører, operatører af ladeinfrastruktur, producenter og importører af elektriske køretøjer, vidensinstitutioner og virksomheder, der bruger elektriske køretøjer.

Dansk Elbil Alliance afholdt stiftende generalforsamling 3. november 2009 og blev ved generalforsamlingen i 2021 til Dansk e-Mobilitet for at signalere en bredere tilgang til elektrificeringen af transporten end kun personbiler.

Vi arbejder for at skabe gunstige rammer for elektrificering af vejtransporten i Danmark.

Aftale om brintrør sætter - forhåbentlig - fart på den grønne omstilling5.4.2024 07:21:31 CEST | Pressemeddelelse

Aftalen om finansieringen af et kommende brintrør giver desværre ingen garanti for, at der bliver bygget et brintrør. Det havde været godt med et meget stærkere tilsagn fra staten, men vi krydser fingre for, at de grønne virksomheder tør leve med usikkerheden og er klar til at investere milliardbeløb i havvindmøller og produktionsanlæg til brint, siger Green Power Denmark.