GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold

En ny undersøgelse ”Demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne”, som Rambøll har lavet for Undervisningsministeriet, viser, at 25 procent af lederne på gymnasieuddannelserne har oplevet, at nogle elever sætter religiøse værdier højere end det enkelte individs rettigheder, holdninger og frie valg.

Desuden peger 23 procent af gymnasielederne på, at der udøves social kontrol i form af, at elever, der ikke følger bestemte regler i islam, ekskluderes fra en gruppe.

Undersøgelsen har fra start fået en hård medfart af både elever, lærere og en række rektorer, der har kaldt den tendentiøs og ideologisk rettet mod især muslimske elever.

I Gymnasieskolernes Lærerforening advarer formanden, Annette Nordstrøm Hansen, da også mod at tolke for hårdt på resultaterne, netop fordi undersøgelsens metoder og spørgsmål har været udsat for kraftig kritik. GL-formanden undrer sig også over konklusionerne i undersøgelsen og henviser til, at GL netop har holdt møde med bl.a. rektorer fra flere skoler, hvor eleverne har en anden etnisk baggrund end dansk.

”Vi talte om udfordringerne på de skoler, og skolerne understregede, at problemer med social kontrol eller problemer i forhold til elevernes religiøse baggrund ikke fylder i dagligdagen. Hvis der er enkelte elever, som udtrykker sig antidemokratisk, så skal det selvfølgelig tages alvorligt, men ifølge skolerne er det ikke en hverdag, de kan genkende”, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun ser med bekymring på, at undersøgelsen kan komme til at skygge for arbejdet med at løse de store udfordringer med skæv elevfordeling i gymnasierne.

”Hvis vi skal have integrationen til at lykkes, er det vigtigt, at politikerne hurtigt gør noget for at sikre en mere ligelig fordeling af eleverne mellem gymnasierne”, understreger Annette Nordstrøm Hansen.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12:33 CESTPressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20:34 CESTPressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.