Gjensidige lancerer gratis misbrugsrådgivning til sundhedsforsikringskunder og pårørende

Hverdagen er det seneste år blevet vendt på hovedet, og selvom lange perioder med hjemmearbejde i starten blev taget godt imod, er isolationen og ensomheden begyndt at tynge mange danske familier. En af konsekvenserne heraf er øget misbrug af både alkohol, shopping, porno og spil og det har ført til en stigning i antallet af personer, som søger hjælp til misbrugsproblemer.
Derfor lancerer Gjensidige i samarbejde med Det Gode Liv i dag en telefonisk misbrugslinje, som alle sundhedsforsikringskunder og pårørende kan ringe anonymt til - helt uden ekstra beregning.
Hjemmearbejdspladsen har gjort det nemmere at skjule et misbrug, og Gjensidige har i årets første 5 måneder set en stigning i antallet af anmeldelser på 16% sammenlignet med tidligere år. Hvis tendensen ikke bremses, vil stigningen fortsætte gennem 2021, og det bekymrer fagchef i Sundhed i Gjensidige, Louise Brix.
”I Gjensidige har vi altid fokus på samfundstendenser, og hvordan vi kan skabe relevante tilbud til vores kunder, og dem som er omkring dem. Vi håber, at Gjensidiges misbrugslinje kan hjælpe med at bryde tabuer og give råd og vejledning til, hvordan de bedst kommer videre, uanset om det er i et offentligt tilbud eller via deres sundhedsforsikring.”
Behandlingscenteret Det Gode Liv, som hjælper Gjensidiges kunder ud af misbrug, har oplevet et stigende antal klienter til både døgn- og ambulantbehandling. Langt størstedelen af disse klienter behandles for alkoholmisbrug og alkoholisme.
”Vi har oplevet en stigning i antallet af klienter, som er i behandling for alkoholisme på ca. 41% ift. samme tidspunkt sidste år, og stigningen er kommet i takt med genåbningen af samfundet”, forklarer Lars Johansen, som er centerleder i Det Gode Liv.
Han frygter samtidig, at antallet af klienter vil stige endnu mere hen over sommeren og sensommeren. Det skyldes blandt andet, at Det Gode Liv oplever fortsat flere opringninger og større bekymring ude i de danske hjem, hvor pårørende søger rådgivning og vejledning i sager, hvor en nærtstående er endt i dyb afhængighed.
Fakta om Gjensidiges misbrugslinje
Åbningstider
Misbrugslinjen er åben alle hverdage fra kl. 8.00 – 20.00
Emner der kan søges råd og vejledning om
Der kan søges råd og vejledning knyttet til alle former for misbrug fx alkohol, narkotika, medicin, ludomani, shopping og porno. Der ydes hjælp, hvis der er tale om et reelt misbrug, men der gives også råd og vejledning til dem, som ønsker at blive klædt på til, hvordan de bedst håndterer at være tæt på en med et misbrug, og hvordan de bedst hjælper personen.
Hvor mange kunder og pårørende kan få hjælp?
220.000 kunder med sundhedsforsikring i Gjensidige samt deres pårørende. Der er ikke begrænsning på antallet af kald.
Fakta om misbrug – ny undersøgelse fra Center for Rusmiddelforskning
Der findes ikke noget tilgængeligt materiale, der giver et samlet overblik over, hvor mange personer og familier der er berørt af misbrug. Det bedste bud er denne undersøgelse fra Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet, hvor det estimeres at min. 120.000 familier er berørte af misbrug og kun fire procent af de forældre, der har et overforbrug af alkohol og stoffer får hjælp. Undersøgelsen påpeger at der er mange mørketal på området, som stadigvæk er tabubelagt. http://friafmisbrug.dk/ny-opgoerelse-over-120-000-familier-er-i-dag-beroert-af-misbrug/
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschefGjensidige Forsikring
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
Strejke truer rejsende inden efterårsferien3.10.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
De franske flyveledere har annonceret en strejke lige op til efterårsferien, og det kan få konsekvenser for alle de rejsende, der skal flyve til Frankrig eller mellemlande fra den 7. til den 10. oktober. Skal man det, bør man derfor tage sig nogle forholdsregler, lyder rådet fra Gouda Rejseforsikring.
Alt for mange overlader el og vand til de forkerte hænder30.9.2025 07:52:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sjette dansker har fået udført arbejde, der burde være lavet af autoriserede faglærte. Det kan få store konsekvenser, vurderer erhvervsorganisation og forsikringsselskab.
Ny undersøgelse: Blinklyset bliver ofte glemt i trafikken26.9.2025 07:49:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det både skaber stor risiko for farlige situationer og er til stor gene for medtrafikanter, glemmer en stor del af de danske bilister at bruge blinklyset, når de hver dag bevæger sig gennem trafikken, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum