Danmarks Idrætsforbund

Gjensidige Kvindepokalen bliver en del af DM-ugen

Når Fortuna Hjørring og FC Nordsjælland til sommer brager sammen i kvindernes pokalfinale i fodbold, bliver det som en del af en storstilet åbningsceremoni for DM-ugen på Aalborg Portland Park.
Fortuna Hjørring løb  sidste år løb med pokaltitlen. Denne gang venter FC Nordsjælland i finalen. Foto: Fodboldbilleder.dk
Fortuna Hjørring løb sidste år løb med pokaltitlen. Denne gang venter FC Nordsjælland i finalen. Foto: Fodboldbilleder.dk

Fælles pressemeddelelse fra DBU og DIF

I uge 25 afholder Danmarks Idrætsforbund for andet år i træk det store sportsevent DM-ugen. Her kåres over 200 danmarksmestre i over 35 sportsgrene, og publikum kan opleve en buffet af sport, hvor olympiske idrætsgrene blander sig med mere ukendte sportsgrene.

For første gang er kvindernes pokalfinale i fodbold Gjensidige Kvindepokalen en del af DM-ugen. Pokalfinalen, som står mellem FC Nordsjælland og Fortuna Hjørring, kommer bogstaveligt til at sparke DM-ugen i gang, idet Gjensidige Kvindepokalen bliver en del af DM-ugens store åbningsceremoni på Aalborg Portland Park.

”Vi er utroligt glade for, at finalen i Gjensidige Kvindepokalen i år bliver en del af DM-ugen, og vi glæder os til, at Aalborg Stadion kommer til at danne ramme om DM-ugens store åbningsfest med underholdning og sport i topklasse foran tusindvis af tilskuere,” siger Mads Bang Aaen, eventansvarlig på DM-ugen.

Mads Bang Aaen mener, at Gjensidige Kvindepokalen og DM-ugen klæder hinanden godt på mange parametre.

”Dansk kvindefodbold er på et højt niveau, og hele ’pakken’ omkring kvindefodbolden herhjemme er i konstant positiv udvikling. Det samme kan man sige om DM-ugen. Vi kom fantastisk fra start med eventet sidste år, og nu lægger vi ekstra på med mere sport, flere atleter, mere underholdning og flere aktiviteter for publikum.”

Glæder sig
Bo Zinck, cheftræner i Fortuna Hjørring, glæder sig meget over at pokalfinalen er en del af DM-ugen:

”Jeg må skamrose arrangementet. Det glæder mig, at kampen spilles på neutral grund og at det endda er Aalborg Portland Park og så glæder det mig især, at kampen vil være en igangsætning af en virkelig fed DM-uge, hvor man hyper forskellige sportsgrene op. Jeg håber at en masse mennesker kommer på stadion og ser, hvad kvindefodbold kan, for det bliver en rigtig fed kamp”.

Også for Chris Sargeant, cheftræner i FC Nordsjælland, er det en glædelig nyhed:

”Jeg synes, at det er megaspændende at være en del af DM-ugen, som er en uge, hvor man kan få øjnene op for en masse fede sportsgrene. Det er fantastisk, at vi skal være en del af åbningsceremonien”.

Eftertragtet pokal

I 2019 blev FC Nordsjælland pokalmestre, hvor de kunne løfte pokalen for første gang, mens Fortuna Hjørring sidste år løb med sejren for 10. gang. Der er derfor gode grunde til at forvente en spændende kamp, hvor begge hold har noget at bevise:

”Vi glæder os til at kunne forsvare vores titel i finalen”, siger Bo Zinck og fortsætter:

”Vi har sat et nyt hold sammen, som har slået de dobbelt danske mestre ud af turneringen, så selvom vi selvfølgelig er stolte over bare at være i finalen, har vi tænkt os at vinde kampen og tage pokalen med hjem til Hjørring igen.”

Chris Sargeant fra FC Nordsjælland forbereder sig på et brag af en kamp:

”Vi har tænkt os at spille kampen, som vi mener fodbold skal spilles. Det bliver en svær kamp mod Fortuna – vi håber selvfølgelig at vinde den. Vi vil i hvert fald give den alt, hvad vi kan.”

Gjensidige Kvindepokalfinalen sparkes i gang d. 21. juni kl. 18.30 på Aalborg Portland Park. Der vil være stor fanzone før kampen.

Kampen kan ses live på DR2.

Facts om DM-ugen:
Sted: Aalborg den 21.-25. juni
+ 34 sportsgrene
+ 100 discipliner
+ 200 medajlesæt
+ 2.500 atleter og officials
31 specialforbund

Se mere på dmugen.dk

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund