Gjensidige gennemfører køb af NEM Forsikring

Med de danske og norske myndigheders endelige godkendelse af Gjensidiges køb af NEM Forsikring har parterne nu gennemført closing på aftalen.
Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Gjensidige i Danmark og Carsten Møller Pedersen, direktør for NEM Forsikring, underskriver aftalen.

Siden Gjensidige i april 2021 nåede til enighed med Sparekassen Kronjylland, Middelfart Sparekasse, NEM s.m.b.a. og Smidt & Kromand Holding A/S., har parterne afventet den endelige godkendelse fra de danske og norske myndigheder. Det betyder, at ejerskabet af NEM Forsikring A/S nu er overført til Gjensidige Forsikring ASA.

"Jeg er særdeles tilfreds med, at opkøbet nu er en realitet, idet vi konsoliderer Gjensidiges tilstedeværelse i Jylland og Fyn og styrker vores fundament for fremtidig lønsom vækst. Parallelt har vi indgået aftale om at samle vores udvidede organisation på et nyt domicil i Århus. Vi bygger bogstavelig talt for fremtiden,” siger Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Gjensidige i Danmark.

NEM Forsikring har 60 ansatte, en videreført portefølje på lidt under 200 mio. kr.* og en stabil forbedret indtjening de sidste mange år. Der er mulighed for at fortsætte den gode udvikling yderligere gennem synergier med Gjensidiges øvrige virksomhed. NEM Forsikrings kunder vil umiddelbart ikke opleve nogen forskel i forbindelse med transaktionen. På et fremtidigt tidspunkt overføres deres engagement til Gjensidige.

** NEM Forsikring havde i 2020 optjent præmieindtægt for egen regning på 271.786 mio. kr. heraf 78.818 mio. kr. relateret til agenturet NEXT, som er frasolgt pr. 1. november 2020

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.