Gjensidige ForsikringGjensidige Forsikring

Gjensidige Forsikring køber NEM Forsikring

Parterne er meget tilfredse med aftalen og ser spændende perspektiver for fremtiden – ikke mindst distributionen via to sparekasser.

Gjensidige Forsikring indgår aftale om køb af NEM Forsikring fra den nuværende ejerkreds bestående af Sparekassen Kronjylland, Middelfart Sparekasse, NEM s.m.b.a. og Smidt & Kromand Holding A/S. Salget er betinget af en vedtægtsændring i NEM s.m.b.a, godkendelse fra det danske Finanstilsyn samt konkurrencemyndighederne og forventes gennemført i andet halvår 2021.

NEM Forsikring er et over 100 år gammelt, lokalt forankret forsikringsselskab. Selskabets forretningsmodel bygger på salg af privatforsikringer i et tæt samarbejde med en række virksomheder og organisationer, hvor forsikringsprodukter naturligt supplerer og understøtter partnernes primære produkter eller ydelser overfor privatkunder. Desuden sælger NEM Forsikring en bred vifte af forsikringsprodukter til erhvervskunder. Selskabet samarbejder med blandt andet pengeinstitutter, en ejendomsmæglerkæde og en fagforening.

”NEM Forsikrings kundeportefølje, samarbejdspartnere og produkter passer strategisk godt ind i Gjensidiges forretning, så derfor har vi grebet muligheden. Det vil desuden styrke vores fundament for fremtidig lønsom vækst samt understøtte vores ønske om tilstedeværelse i Jylland og på Fyn i forhold til salg af forsikringer til privat- og erhvervskunder. Vores to nye sparekassesamarbejdspartnere har over 250.000 kunder tilsammen, og det giver interessante perspektiver for fremtiden” siger Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Danmark i Gjensidige.

Martin Baltser, bestyrelsesformand i NEM Forsikring og adm. direktør i Middelfart Sparekasse, supplerer: ”Aktionærerne hos NEM Forsikring har vurderet, at Gjensidige er den rigtige partner til at bære den gode forretning, der er skabt, videre. Det er især værdigrundlaget, som findes i Gjensidige - med fokus på etik og ordentlighed, som har været afgørende for aktionærerne. Som en af partnerne, der fremover skal distribuere Gjensidiges produkter, har det også været afgørende, at der er tale om en partner med et stærkt værdisæt og en stærk produktpalette.”

Carsten Møller Pedersen, adm. direktør i NEM Forsikring, pointerer, at aftalen med Gjensidige ikke betyder forringede vilkår for kunder. "Gjensidige er en afgørende spiller på det danske og skandinaviske marked og er dermed en robust garant for, at mulighederne inden for distribution, kundefokus, effektiv drift og IT-udvikling kan udnyttes. Det er en god langsigtet løsning for NEM Forsikring – og dermed for kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, at blive en del af Gjensidige-koncernen.”

Mats C. Gottschalk uddyber: ”NEM Forsikring har i mange år vist, at de har lykkedes med organisk vækst, de har været på forkant med den digitale udvikling og samtidig haft fokus på at gøre det enkelt at være kunde hos dem, hvilket også er en vigtig del af Gjensidiges DNA. Samtidig kan NEM Forsikrings forretning, med Gjensidige i ryggen, yde kunderne endnu bedre fordele fremover."

NEM Forsikring har 60 ansatte, en videreført portefølje på lidt under 200 mio. kr.* og en stabil forbedret indtjening de sidste mange år. Der er mulighed for at fortsætte den gode udvikling yderligere gennem synergier med Gjensidiges øvrige virksomhed. NEM Forsikrings kunder vil ikke opleve nogen forskel i forbindelse med salget. På et tidspunkt overføres deres engagement til Gjensidige.

Parterne er blevet enige om ikke at opgive købssummen.

* NEM Forsikring havde i 2020 optjent præmieindtægt for egen regning på 271.786 mio. kr. heraf 78.818 mio. kr. relateret til agenturet NEXT, som er frasolgt pr. 1. november 2020.

Download
Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Danmark i Gjensidige Forsikring.
Download
Carsten Møller Pedersen, adm. direktør i NEM Forsikring.
Download
Martin Baltser, bestyrelsesformand i NEM Forsikring og adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Information om Gjensidige Forsikring

Gjensidige Forsikring

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Grønne biler: Danskerne er nær et vendepunkt4.5.2021 21:52:24 CEST | Pressemeddelelse

De danske bilister når snart et skæringspunkt, hvor ønsket om en grøn bil overstiger ønsket om en bil med fossile brændstoffer, benzin og diesel. Det viser en Kantar Gallup undersøgelse, som forsikringsselskabet Gjensidige har foretaget blandt knap 1100 danskere. På spørgsmålet om hvilket drivmiddel deres næste bil vil have, svarer 26 procent, at de vil købe en bil med benzin- eller dieselmotor, mens 23 procent vil købe en bil med el- eller hybridteknologi. 25 procent af de adspurgte har endnu ikke taget stilling, mens resten ikke er i markedet for at købe en bil. ”Svarene viser os, at vendepunktet ikke er ret langt væk. En forskel på kun tre procentpoint har vi ikke set før. Lysten til at købe en grøn bil er i kraftig vækst, og det hilser vi velkomment. Vi ser også på vores salg af bilforsikringer, at flere og flere køber elbiler. Det følger jo i takt med det stigende salg,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige. Han tilføjer, at ønsket om hybridteknologi lige nu vejer tunge