GjensidigeGjensidige

Gjensidige Forsikring køber NEM Forsikring

Parterne er meget tilfredse med aftalen og ser spændende perspektiver for fremtiden – ikke mindst distributionen via to sparekasser.

Gjensidige Forsikring indgår aftale om køb af NEM Forsikring fra den nuværende ejerkreds bestående af Sparekassen Kronjylland, Middelfart Sparekasse, NEM s.m.b.a. og Smidt & Kromand Holding A/S. Salget er betinget af en vedtægtsændring i NEM s.m.b.a, godkendelse fra det danske Finanstilsyn samt konkurrencemyndighederne og forventes gennemført i andet halvår 2021.

NEM Forsikring er et over 100 år gammelt, lokalt forankret forsikringsselskab. Selskabets forretningsmodel bygger på salg af privatforsikringer i et tæt samarbejde med en række virksomheder og organisationer, hvor forsikringsprodukter naturligt supplerer og understøtter partnernes primære produkter eller ydelser overfor privatkunder. Desuden sælger NEM Forsikring en bred vifte af forsikringsprodukter til erhvervskunder. Selskabet samarbejder med blandt andet pengeinstitutter, en ejendomsmæglerkæde og en fagforening.

”NEM Forsikrings kundeportefølje, samarbejdspartnere og produkter passer strategisk godt ind i Gjensidiges forretning, så derfor har vi grebet muligheden. Det vil desuden styrke vores fundament for fremtidig lønsom vækst samt understøtte vores ønske om tilstedeværelse i Jylland og på Fyn i forhold til salg af forsikringer til privat- og erhvervskunder. Vores to nye sparekassesamarbejdspartnere har over 250.000 kunder tilsammen, og det giver interessante perspektiver for fremtiden” siger Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Danmark i Gjensidige.

Martin Baltser, bestyrelsesformand i NEM Forsikring og adm. direktør i Middelfart Sparekasse, supplerer: ”Aktionærerne hos NEM Forsikring har vurderet, at Gjensidige er den rigtige partner til at bære den gode forretning, der er skabt, videre. Det er især værdigrundlaget, som findes i Gjensidige - med fokus på etik og ordentlighed, som har været afgørende for aktionærerne. Som en af partnerne, der fremover skal distribuere Gjensidiges produkter, har det også været afgørende, at der er tale om en partner med et stærkt værdisæt og en stærk produktpalette.”

Carsten Møller Pedersen, adm. direktør i NEM Forsikring, pointerer, at aftalen med Gjensidige ikke betyder forringede vilkår for kunder. "Gjensidige er en afgørende spiller på det danske og skandinaviske marked og er dermed en robust garant for, at mulighederne inden for distribution, kundefokus, effektiv drift og IT-udvikling kan udnyttes. Det er en god langsigtet løsning for NEM Forsikring – og dermed for kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, at blive en del af Gjensidige-koncernen.”

Mats C. Gottschalk uddyber: ”NEM Forsikring har i mange år vist, at de har lykkedes med organisk vækst, de har været på forkant med den digitale udvikling og samtidig haft fokus på at gøre det enkelt at være kunde hos dem, hvilket også er en vigtig del af Gjensidiges DNA. Samtidig kan NEM Forsikrings forretning, med Gjensidige i ryggen, yde kunderne endnu bedre fordele fremover."

NEM Forsikring har 60 ansatte, en videreført portefølje på lidt under 200 mio. kr.* og en stabil forbedret indtjening de sidste mange år. Der er mulighed for at fortsætte den gode udvikling yderligere gennem synergier med Gjensidiges øvrige virksomhed. NEM Forsikrings kunder vil ikke opleve nogen forskel i forbindelse med salget. På et tidspunkt overføres deres engagement til Gjensidige.

Parterne er blevet enige om ikke at opgive købssummen.

* NEM Forsikring havde i 2020 optjent præmieindtægt for egen regning på 271.786 mio. kr. heraf 78.818 mio. kr. relateret til agenturet NEXT, som er frasolgt pr. 1. november 2020.

Download
Mats C. Gottschalk, koncerndirektør for Danmark i Gjensidige Forsikring.
Download
Carsten Møller Pedersen, adm. direktør i NEM Forsikring.
Download
Martin Baltser, bestyrelsesformand i NEM Forsikring og adm. direktør i Middelfart Sparekasse.
Download

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.