Giv os en køreplan for den grønne omstilling i vejtransportbranchen

Danmark og otte andre EU-lande har opfordret Europa-Kommissionen til at fremskynde udfasningen af benzin- og dieselbiler. De ni lande arbejder på at få opbakning til at ændre den fælleseuropæiske lovgivning, der forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Initiativet omfatter dog kun personbiler, og det får ITD til at efterlyse en klar køreplan for den grønne omstilling af de tunge køretøjer.

I et dansk-hollandsk initiativ har ni EU-lande sendt et fælles opråb til Europa-Kommissionen om en hurtigere overgang til nul-emissionskøretøjer – herunder en udfasningsdato for salg af nye benzin- og dieselbiler i EU. Men ministrene fra de ni lande har ingen plan for de tunge køretøjer, og det vækker frustration i branchen.

- Vi har i den grad brug for en klar køreplan i vores branche. Politikerne må ikke glemme os, når de taler grøn omstilling inden for transportsektoren både herhjemme og i Bruxelles. De skal melde klart ud om, hvilke teknologier, de ønsker, vi skal satse på i fremtiden, etablere puljer til omstilling og gå i seriøs dialog med vores branche om denne store udfordring, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

- Desværre kan vi se, at det eneste, man stiller os i sigte, er flere afgifter, fordi politikerne tror, de alene ad den vej kan opnå en grøn omstilling. Men det kan ikke stå alene. Vi har nemlig ingen reelle alternativer til den dieseldrevne motor på en lang række typer af kørsler på nuværende tidspunkt. Alternativerne er få og op til tre gange dyrere i anskaffelsespris og drift og derfor reelt ikke nogen option for langt de fleste vognmænd, siger Carina Christensen.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) og hans kolleger kæmper blandt andet for, at det såkaldte typegodkendelsesdirektiv ændres. I dag er reglerne således, at når en bilmodel er godkendt i et EU-land, kan den sælges i hele EU. De enkelte EU-lande kan derfor ikke forbyde kørsel med benzin- og dieseldrevne biler, hvilket de ni lande ønsker skal være muligt. Samtidig ønsker de, at bilproducenterne i højere grad skal omstille deres produktion til nul-emissionskøretøjer.

- Vognmændene er dybt afhængige af, at de grønne teknologier er til stede. Der sker gradvist teknologiforbedringer, og man har allerede indført krav til lastbilproducenterne for at få produceret flere nul-emissionskøretøjer. Vi må bare nøgternt konstatere, at teknologiudviklingen ikke sker i samme tempo som politikernes villighed til at pålægge vognmændene nye afgifter. Så alt imens vores vognmænd efterspørger konkurrencedygtige alternativer til fossildrevne køretøjer, pålægges de nye afgifter og får at vide, at de sviner. Det hænger ikke sammen, siger Carina Christensen.

Senest er der truffet beslutning om en kørselsafgift for tunge køretøjer fra 2025, som højst sandsynligt vil blive suppleret med en generel CO2-afgift på tværs af alle sektorer.