Giv et rentefrit lån til cambodjanske risbønder

Ny folkelig finansiering hjælper fattige landmænd ud på verdensmarkedet
Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælps Giv En Ged-kampagne har gennem 15 år hjulpet tusindvis af mennesker i udviklingslandene med geder, køkkenhaver, skoleborde etc.

Nu har organisationen som den første danske NGO lanceret finansiering af udviklingsprojekter med ’Giv et rentefrit lån’ via crowd lending.

Crowd lending er en lånemodel, hvor privatpersoner, organisationer og virksomheder yder lån til småbønder og mindre virksomheder, der ikke kan låne penge på traditionel vis via banker etc.

”Vi ved fra vores Giv En Ged-kampagne, at både virksomheder og private gerne vil støtte mennesker i nød. Nu udvider vi med muligheden for crowd lending, så alle i Danmark kan give mikrolån til konkrete markedsbaserede projekter i udviklingslandene,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

Modellen kommer i første omgang økologiske risbønder i Cambodja til gode. Landbrugskooperativet Krakn Leav Samkie har behov for et lån på 200.000 kroner (30.000 USD) til at udvikle deres landbrug, og lånet er blevet udbudt som Folkekirkens Nødhjælps første crowd lending-projekt.

Behov for investeringer - ikke klassisk udviklingsbistand

”Vi har støttet risbønderne i Cambodja gennem de seneste 20-25 år. De er gået fra at være fattige risbønder, der producerede til eget behov, til et velorganiseret og forretningsminded landbrugskooperativ med produktion og salg af økologiske ris. Kooperativet har ikke længere behov for klassisk udviklingsbistand, men kapital for at skabe yderligere forretningsudvikling,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Kooperativets økologiske ris eksporteres allerede til Danmark via et samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Nordic Food Partners, og når ud til danske forbrugere via Salling Group.

Krakn Leav Samkie skal konkret bruge finansieringen til at skrue yderligere op for produktionen til både det lokale og internationale marked.

”Der er et kæmpe behov for nye former for finansiering af sunde og bæredygtige fødevareprojekter og udvikling af fødevaresystemer i udviklingslandene. Og ofte bliver man overrasket over, hvor lidt kapital der egentlig skal til for at skabe et overskudsgivende landbrugskooperativ i Cambodja eller en gazelle-virksomhed i Kenya,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Giv et lån fra 375 kr.

Foreløbig har 45 små investorer stillet 112.000 kroner til rådighed i rentefrie lån til landbrugskooperativet, og dermed er 57 procent af kapitalbehovet på 200.000 kroner indfriet.

I snit har långiverne givet mikrolån på 2.700 kroner, og pengene betales tilbage til långiverne ad to omgange efter et halvt og et helt år. Der er stadig tre uger at løbe på, inden finansieringsprojektet af Krakn Leav Samkie kooperativet lukker.

Folkekirkens Nødhjælps finansiering via crowd lending finder sted i samarbejde med den hollandske platform PlusPlus. PlusPlus er den første NGO-ledede crowd lending platform i Europa.

Læs mere her:

Giv et rentefrit lån til cambodianske risbønder - noedhjaelp.dk - Folkekirkens Nødhjælp

Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Sportens verden spist af med halvt ton overskudsris24.4.2024 15:31:20 CEST | Pressemeddelelse

Flere end 1.000 deltagere ved Idrætsmødets konference i Aalborg får i disse dage serveret 540 kg. økologiske ris og krydderipasta fra madspildssupermarkedet Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp driver. Det flugter med Idrætsmødets fokus på klima og bæredygtighed, som i år diskuteres i en række paneldebatter og workshops. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær er glad for samarbejdet med Idrætsmødet og Restaurant AKKC by MEST i Aalborg Kongres & Kultur Center, der bidrager til at bekæmpe madspild ved at bruge økologiske ris og krydderipastaer fra Wefood-supermarkedet i Aalborg til at bespise idrættens organisationer, deltagende kommuner, universiteter, politikere, ngo’er osv. “Det er et konkret og bæredygtigt indspark på Idrætsmødet, at AKKC by MEST bruger overskudsvarer fra Wefood i menuen til deltagerne,” siger Jonas Nøddekær, konstitueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, der selv deltager i en række debatter om idrættens ansvar i forhold til klima og

Folkekirkens Nødhjælp kickstarter klimatopmøde i København18.3.2024 14:15:28 CET | Pressemeddelelse

I denne uge mødes en lang række af verdens klimaministre til topforhandlinger i Danmark ved det årlige ’Copenhagen Climate Ministerial’. Dagen før forhandlingerne officielt går i gang, samler Folkekirkens Nødhjælp, i samarbejde med Concito og internationale partnere, ministre, topembedsmænd og førende klimaorganisationer fra hele verden til klimadiskussioner for at sikre finansiering til klimatilpasning i det globale syd. ”Vi er glade for at kunne samle så mange ministre og eksperter i samme rum i vores lokaler i København, så vi kan levere vigtige klimabudskaber op til de officielle forhandlinger senere på ugen. Det er vigtigt, at regeringer i hele verden sætter handling bag løftet om flere midler til at hjælpe verdens mest udsatte befolkninger med at tilpasse sig en kogende klode”, siger Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær. Ifølge Jonas Nøddekær er behovet for klimatilpasning i det globale syd akut. ”Klimaforandringerne medfører nye udfordringer for me