Coop Danmark A/S

Giv en skov: Coop gør det muligt for danskerne at skabe mere skov

Del

Coop Folkeskove A/S dannet. Mål: At skabe 1000 hektarer ny skov. Pris: 160 millioner kr.

Sammen med danskerne gør Coop det nu muligt direkte at bidrage til at skabe folkeskove og mere natur i hele Danmark.

Over de næste 10 år er målet at plante 1000 hektarer ny skov, hvilket forventes at koste i størrelsesorden 160 millioner kr.

Fra i dag bliver det muligt at støtte projektet med skovbeviser fra 50 kr. stykket, hvorved man bidrager til at opkøbe jord og skabe skov og natur på 3 m2.

”Vi håber, vi kan være med til at skabe en folkebevægelse. Med det engagement danskerne har i klimaet, tror vi, at mange gerne vil være med til at skabe mere natur i Danmark, mere biodiversitet og mere fællesskab,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Til formålet har Coop dannet et nyt selskab ”Coop Folkeskove A/S”. 

Formålet med Coop Folkeskove er at skabe ny natur, der kan bidrage til øget biodiversitet, beskytte drikkevandet, skabe rekreative fællesarealer og forbedre klimaet og alle bidrag går ubeskåret til at købe jord og plante skov.

I tråd med Coops værdier vil der blive nedsat lokale skovråd, der skal være med til at bestemme, hvordan skovene skal anvendes til rekreative formål og med hvilke faciliteter.

Det første areal er allerede købt. Det er 113 hektarer (svarende til 226 fodboldbaner) ved Idomlund i Holstebro, som Coop Folkeskove har købt i samarbejde med Hedeselskabet, som kommer til at stå for beplantningen, der begynder til foråret.

Allerede nu kan danskerne også donere flaskepant til Coop Folkeskove i Coop 365-butikkerne. Dette bliver næste år bredt ud til endnu flere kæder.

Skovbeviserne kan fås på www.coopfolkeskove.dk fra i dag.

Yderligere information: Koncerndirektør Jens Visholm, 5221 4000

Nøgleord

Vedhæftede filer

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne

Digitale betalinger sætter rekord i Coop4.1.2021 05:50:00 CETPressemeddelelse

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt - det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon. I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019. ”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor. Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år. ”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse en

Irma donerer julemad til udsatte københavnske familier23.12.2020 09:37:22 CETPressemeddelelse

For første gang har Irma indgået aftale med nonprofit organisationen Nordic Community, som skal sikre julemad til borgere i København, der selv har svært ved at få råd til det. Nordic Community henter mad i de Irmabutikker, der holder lukket i juledagene, og dermed har varer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter jul. ”I Nordic Community er vi rigtig glade for samarbejdet med Irma her i julen. Partnerskabet vil medføre en betydelig reduktion af madspildet fra Irmas butikker hen over juledagene, og maden vil blive fordelt blandt økonomisk trængte borgere rundt omkring i Storkøbenhavn. Samarbejdet omkring fødevarer er især vigtigt i denne tid, hvor pandemien har øget antallet af mennesker, der har brug for hjælp. Sammen kan vi styrke fællesskabet og en bæredygtig fremtid,” siger Saimon Skurichin, stifter og formand, Nordic Community Nordic Community er en nonprofit organisation, som har eksisteret i to år. Deres primære aktivitet er at afhente overskudsmad, som ellers v

300 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier23.12.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Flere tusinde familier over hele Danmark får nu en håndsrækning i form af gratis julemad. Det er foreningen Stop Spild Lokalt og Coop, som for 3. år i træk har et samarbejde, hvor Stop Spild Lokalt henter overskudsvarer i ca. 300 af Coops butikker. Det er først og fremmest de butikker i Kvickly og SuperBrugsen, der holder lukket i juledagene, og dermed har mange varer, som ikke kan holde sig, til de åbner igen efter jul. Stop Spild Lokalt har oaser i det meste af Danmark og omfordeler overskudsvarer til mennesker med få ressourcer, og hjælper dem på den måde med at få en god jul. Foreningen blev stiftet for tre år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente overskudsvarerne i butikker og dele det ud til de udsatte medborgere. ”Den danske befolkning har fået flere arbejdsløse, flere deprimerede og ensomme hen over de seneste mange måneder og den danske økonomi hos de private bløder mange

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum