Giv dit gamle sportstøj nyt liv: hummel vil gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen i nyt genbrugsunivers

Som et af de første sportsbrands i verden lancerer danske hummel et nyt genbrugsunivers, hvor forbrugerne har mulighed for at give deres brugte hummel-tøj nyt liv og derved holde gang i cirkulær shopping.

En gammel træningstrøje, et par udslidte sko, eller måske en for lille flyverdragt til sønnemand.

Vi kender det allesammen. Garderoben hober sig langsomt op med gammelt tøj og sko, og til sidst ender vi med at smide det ud for at få plads til noget nyt.

I forsøget på at gøre op med en stigende brug-og-smid-væk-kultur har hummel som et af de første sportsbrands i verden lanceret et nyt genbrugsunivers, hvor forbrugerne kan give deres brugte hummel-tøj nyt liv.

”Vi ønsker først og fremmest at tage ansvar for de produkter, som vi sender i markedet, og derfor har vi oprettet et genbrugsunivers, hvor vi ønsker at genanvende eller gensælge vores kunders gamle hummel-produkter, når de sender dem retur til os,” siger hummel CEO Allan Vad Nielsen.

Genbrugsuniverset, der er blevet døbt re.hummel, er en del af hummels kundeklub, hvor kunderne optjener point hver gang, de indleverer deres gamle hummel-produkter – uanset produktets stand, og hvor det er købt.

Formålet er at gøre shopping mere cirkulært, hvor et nyt køb ikke behøves at medføre, at det gamle tøj ender i skraldespanden.

”For os handler det i høj grad om at forlænge levetiden på vores produkter og ikke mindst opfordre vores kunder til at tage del i cirkulær shopping. Ambitionen er, at kunderne altid skal forholde sig til det tøj, som de har i forvejen, og derfor vil vi gerne belønne dem hver gang, at de hjælper os med at give vores gamle produkter nyt liv,” fortæller Allan Vad Nielsen.

Som en del af det nye genbrugsunivers har hummel indgået et samarbejde med virksomheden create2STAY, der står for faciliteteringen af setuppet. På sigt er det ambitionen, at hummel også selv skal sælge de gamle produkter på egen webshop.

”I og med, at det er et nyt projekt har vi endnu ikke den tilstrækkelige data til at vurdere, hvor stor en andel af produkterne der vil kunne genbruges eller genanvendes. Vi er dog bevidste om, at genanvendelse af alt tøj endnu ikke er en realitet og fortsat står over for en række udfordringer. Ikke desto mindre ser vi det som et vigtigt skridt på rejsen til at gøre shopping mere cirkulært,” slutter Allan Vad Nielsen.