Danske Gymnasier

Giv alle unge en digital fremtid

Danmark skal i den digitale førertrøje, lyder det fra regeringens digitale vækstpanel. Men hvordan gearer vi ungdomsuddannelserne til at matche samfundets behov i en digital virkelighed? Det er det centrale spørgsmål, når Danske Gymnasier inviterer til debat hos Geelmuyden Kiese på Allinge Havn, torsdag den 15. juni kl. 13.00

På årets Folkemøde vil et panel af digitale eksperter, politikere og fagfolk debattere, hvordan gymnasiet skal ruste unge til en digital tidsalder.

Samtidig med debatten offentliggør Danske Gymnasier syv nye anbefalinger for ”Det almene gymnasium i den digitale tidsalder”.

– Vi skal styrke elevernes digitale kompetencer, både kreativt og refleksivt, vi skal have det digitale ind i alle fag og digitale kompetencer skal beskrives tydeligere og afprøves ved eksamen. Med anbefalingerne og debatten på Folkemødet, håber vi at kunne skubbe denne vigtige proces i gang. siger formand Anne-Birgitte Rasmussen, Danske Gymnasier.

En styrket digitaliseringsindsats i gymnasiet forudsætter midler til efteruddannelse, moderne læremidler, udstyr og ledelsesudvikling. Derfor følger samtidig en klar opfordring til landets politikere, der snart sætter sig til forhandlingsbordene i forbindelse med Finansloven for 2018.

- To-procents besparelserne på ungdomsuddannelsesområdet skal tilbageføres til en målrettet digitaliseringsindsats. En så omfattende justering som vi lægger op til kræver, at der prioriteres midler til gymnasierne.

Praktisk:

DK i den digitale førertrøje – kan uddannelserne holde trit?

Torsdag den 15. juni kl. 13.00 – 14.00

Sted: G5 Geelmuyden Kieses debattelt, Allinge Havn, Inder- og ydermole.

Arrangør: Danske Gymnasier.

Paneldeltagere:

• Produktvicedirektør Tashia Dam, Lix Technologies
  • Fagleder Christian Hannibal, Dansk Industris Digitale Taskforce
  • Undervisningsordfører MF Annette Lind, Socialdemokratiet
  • Formand Anne-Birgitte Rasmussen, Danske Gymnasier
  • Moderator: Vært Henrik Føhns, Podcasten Techtopia – udgivet af IDA, Ingeniørforeningen.

Danske Gymnasiers anbefalinger for det almene gymnasium i den digitale tidsalder omdeles ved debatten og bliver tilgængelige på danskegymnasier.dk umiddelbart efter.

Kontakt:

Formand Anne-Birgitte Rasmussen, Danske Gymnasier, tlf.: 3022 9573