GIRA

Gira tilbagekalder stikkontakter med forhøjet berøringsbeskyttelse ("børnesikring")

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), der er en af de internationalt førende totaludbydere af elektroinstallationsteknik og bygningssystemteknik, tilbagekalder som en sikkerhedsforanstaltning og af hensyn til forbrugerbeskyttelsen en del af deres stikkontakter med forhøjet berøringsbeskyttelse (børnesikring). Interne tests har vist, at stikkontaktafdækninger med forhøjet berøringsbeskyttelse, som blev solgt af Gira via forskellige elektro-engroshandlere i perioden fra 09.12.2014 til 26.01.2016, kan være behæftet med fejl. I konkrete tilfælde kan det forekomme, at den mekaniske anordning i stikkontaktens afdækning - den såkaldte "shutter", muligvis ikke altid lukker sig af sig selv, som den skal. Dette kan betyde, at der ved forkert omgang med stikkontakten - f.eks. ved indføring af ledende materialer - kan opstå risiko for elektrisk stød med alvorlige, muligvis livsfarlige, kvæstelser til følge - på samme vis som ved enhver anden almindelig stikkontakt uden forhøjet berøringsbeskyttelse. For at reducere en mulig risiko, bør forældre og voksne sikre sig, at udsatte personer i familien eller institutionen - dette gælder især børn - ikke kommer i nærheden af stikkontakterne og ikke indfører ledende materialer i kontakterne.

Sikkerhed kommer først

Indtil nu er der ikke opstået noget tilfælde af skade i forbindelse med stikkontakterne med forhøjet berøringsbeskyttelse ("børnesikring") - et produkt, som Gira hvert år sælger i milliontal i mange lande uden reklamationer. Da produktsikkerheden altid har højeste prioritet hos Gira, besluttede det traditionsrige firma med hovedsæde i Radevormwald omgående, og i nært samarbejde med tilsynsmyndighederne, at tilbagekalde de berørte stikkontaktafdækninger. I forbindelse med tilbagekaldelsen gennemføres nu trin for trin alle forholdsregler, der er blevet aftalt i samarbejde med myndighederne. Målet er at indsamle de berørte produktpartier, der allerede er leveret til elektro-engroshandler, el-firmaer og slutkunder for på den måde at eliminere mulige risikokilder. I den forbindelse henvender Gira sig til offentligheden med plakater i handlen og informationer på internettet.

Gratis udskiftning udført af fagfirmaer

Kunderne skal henvende sig til deres el-firma, hvis de i det anførte tidsrum har købt berørte produkter og/eller disse produkter er blevet installeret hos dem. El-firmaerne kan informere kunden, om deres stikkontaktafdækninger muligvis er berørt. Hvis der hos kunderne er monteret potentielt berørte stikkontaktafdækninger, udfører el-firmaet en funktionstest på stedet. Hvis det konstateres, at stikkontaktafdækningerne er defekte, udskifter el-firmaet disse uden omkostninger for kunden og installerer nye afdækninger med fuldt funktionsdygtigt forhøjet berøringsbeskyttelse. Udskiftningen af afdækningerne går hurtigt og let, men kan kun udføres af et el-firma. Gira understreger udtrykkeligt, at kunden under ingen omstændigheder selv bør forsøge at udskifte afdækningerne.

Gratis hotline

For omgående at kunne svare på spørgsmål fra kunder og el-firmaer har Gira oprettet en gratis telefon-hotline

til kunder og el-firmaer: 00800 452 792 89

Kunder kan hente nyttig info her. Fagfirmaer kan få informationer om berørte produkter og fremgangsmåde ved udskiftning.

Flere informationer kan hentes på www.recall.gira.com/dk .

Kun et begrænset antal stikkontakter med forhøjet berøringsbeskyttelse ("børnesikring") er berørt

Gira understreger, at selve stikkontakten ikke er berørt, kun afdækningens "shutter". Det vil sige: Stikkontakternes strømtilførsel er ikke svækket. Stikkontakterne selv er fuldt funktionsdygtige og yder ved korrekt brug den samme grad af berøringsbeskyttelse som enhver anden konventionel stikkontakt. De kan således fortsat være i brug. Kun den forhøjede berøringsbeskyttelse ("børnesikring") er muligvis ikke til stede.

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.de ) hører til blandt de internationalt førende totaludbydere af intelligente systemløsninger til den elektrotekniske og integrerede digitale bygningsstyring. Den familieejede virksomhed med hovedsæde i Radevormwald blev grundlagt i 1905. Takket være sine talrige opfindelser har den i 111 år haft en førende rolle inden for elektroinstallation og intelligent bygningsstyring. Med sine omfattende innovationer, som f.eks. Gira HomeServer, har Gira lige fra begyndelsen præget den fremtidsorienterede udvikling af det intelligent integrerede "Smart Home" og digitaliseringen af bygninger. Gira-produkter og løsninger står for tysk ingeniørkunst, for kvalitet „Made in Germany“, for bæredygtig fremstilling og anvendelse, for perfektion i form og funktion - men frem for alt står Gira for kunsten at gøre livet en smule lettere, mere komfortabelt og mere sikkert. Det er ikke uden grund, at Gira kontakter og systemer til styring, kommunikation, multimedia og sikkerhed i dag anvendes i mere end 40 lande, bl.a. på Berlins hovedbanegård, på Kiews olympiske stadion og i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Takket være sit omfattende knowhow inden for plastteknikken er Gira desuden en af verdens mest efterspurgte producenter af komplekse systemprodukter af kunststof til den medicotekniske og farmaceutiske industri. Med mere end 1.200 medarbejdere er teknologivirksomheden en af de største arbejdsgivere i den tyske region Bergisches Land.

Yderligere informationer om virksomheden og om intelligent bygningsteknik findes på:

www.gira.com/dk

Contact: