Intact Denmark

Giftig bagvaskelseskampagne i omskæringsdebatten

En lille gruppe omskæringsfortalere har sendt et såkaldt åbent brev til Folketinget. Brevet er et studie i personangreb og chikane af omskæringsmodstandere, og lanceringen er koordineret med Folketingets behandling af diverse omskæringsspørgsmål, beslutningsforslag og borgerforslag.

Afsenderne sætter i brevet lighedstegn mellem omskæringsmodstand og nynazisme, og kæder helt urimeligt foreningen Intact Denmark sammen med den nynazistiske aktionsgruppe Nordfront, til trods for at Intact Denmark flere gange har politianmeldt Nordfront bl.a. for deres antisemitiske plakataktioner. Dette er ikke nævnt med ét eneste ord i smædebrevet.

Flere af afsenderne har tidligere været involveret i en lignende smædekampagne mod overlæge og adjungeret professor Morten Frisch, der også er aktiv i omskæringsdebatten, men ikke er medlem af Intact Denmark.

Intact Denmark tager naturligvis på det skarpeste afstand fra nynazisme i alle afskygninger og har ingen sympati for Nordfronts aktioner.

• Intact Denmark er imod omskæring og anden kønskirurgi på raske børn, uanset køn, kultur og religiøs baggrund.
  • Intact Denmark er en multikulturel forening og vores medlemmer har mange forskellige livssyn. Blandt vores medlemmer er bl.a. ufrivilligt omskårne jøder, muslimer og kristne. Nogle af vores medlemmer er troende, andre er ateister og religionskritiske.
  • Intact Denmark modarbejder aktivt diskrimination af minoritetsgrupper og har ved flere lejligheder meldt Nordfront til politiet.

Intact Denmark hæfter sig ved, at beskyldningerne om, at omskæringsmodstand på en eller anden måde skulle være udtryk for antisemitisme eller nazistiske sympatier, er tiltaget siden statsminister Mette Frederiksen drog lignende paralleller i sin appel til befolkningen d. 10. september 2020, men denne type beskyldninger har naturligvis intet på sig. 86-88% af befolkningen er imod omskæring af raske børn, og det er helt urimeligt at skyde Danmarks befolkning nynazistiske sympatier i skoene. Statsministeren har dermed bidraget mere til grøftegravning end til brobygning.

Forkvinde Lena Nyhus udtaler:

“Jeg er naturligvis meget ked af at vores helt legitime modstand mod, at der skæres i raske børns kønsorganer, udlægges som nazistiske sympatier, men jeg er ikke overrasket, nogle omskæringsfortalere vil gå meget langt under bæltestedet for at fastholde omskæringstraditionen.”

I forbindelse med det åbne brevs sammenkædning af Nordfronts plakataktion og et privat opslag af Lena Nyhus fra 2017 udtaler næstformand for Intact Denmark og religionshistoriker Mikael Aktor, der selv er jøde og omskåret:

“Der er ingen forbindelse mellem religionskritik og antisemitisme. Men anklager om antisemitisme har været et flittigt brugt retorisk virkemiddel i kritikken af en mindstealder for omskæring – så flittigt brugt, at det snarere udvander end skærper opfattelsen af, hvad antisemitisme har medført af grusomheder.”

Intact Denmark d. 14. april 2021

Lena Nyhus, forkvinde
Mikael Aktor, næstformand

For yderligere informationer og kommentarer kontakt Lena Nyhus på 71 99 21 59 / lena@intactdenmark.dk eller Mikael Aktor på 28 30 73 94 / mikael.aktor@intactdenmark.dk.

Citaterne skal bringes i deres helhed, medmindre andet er aftalt skriftligt med Intact Denmark.

Information om Intact Denmark

Intact Denmark
Paltholmterrasserne 57D
3520 Farum

7199 2159https://intactdenmark.dk/

Man skærer da ikke i raske børn.

Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn, uanset køn, kultur og religion. Både drenge, piger og interkønnede børn har ret til deres egne kroppe.

I Intact Denmark er vi omskårne og intakte. Religiøse og ikke-religiøse. Vi stammer fra vidt forskellige kulturer og fordeler os over det meste af det politiske spektrum. Men én ting er vi enige om, nemlig at børns rettigheder er værd at kæmpe for. Derfor arbejder vi sammen for en 18 års aldersgrænse for omskæring og anden kønskirurgi på raske børn.

Intact Denmark yder også støtte til personer og pårørende, der er berørt af kønskirurgi og gennemfører oplysning om omskæring til både borgere og fagpersoner.