Gi’ nu cheferne sved på panden!

Arbejdspladsernes Motionsdag på fredag som springbræt til bedre sundhed

Arbejdspladsernes Motionsdag, der løber af stablen fredag den 12. oktober, kan blive et effektivt springbræt for fælles aktivitet og motion i hverdagen og dermed mere sunde og glade kolleger.

- Nu er det chefernes tur til også at få brugt bevægeapparatet og få lidt sved på panden, siger 3Fs næstformand Tina Christensen.

- Vi opfordrer 3Fs medlemmer til at deltage aktivt på Arbejdspladsernes Motionsdag og få lokket cheferne væk fra kontorstolene og mødelokalerne til fælles aktivitet, smil, glæde og motion.

3F indgår i år i et aktivt partnerskab med Dansk Firmaidrætsforbund omkring Arbejdspladsernes Motionsdag, som i år afvikles for fjerde gang. I øvrigt samme dag som Skolernes Motionsdag.

Både unge og knap så unge vil altså være en del af en bevægelsesbølge, der skyller ind over hele Danmark. Opbakningen til Arbejdspladsernes Motionsdag stiger år for år, og i firmaidrætten er man glad for 3F’s engagement:

- Når børnene er aktive til Skolernes Motionsdag, så kan vi voksne også, og det er helt frivilligt og fleksibelt, hvordan kollegamotionen kan gribes an. Om det tager fem minutter eller en time, det finder den enkelte arbejdsplads eller afdeling selv ud af. At have adgang til fysisk aktivitet i arbejdstiden giver en enorm gevinst. Bevægelse og motion på arbejdspladser samler kolleger på tværs, og det forstærker følelsen af at være en del af et fællesskab, der arbejder i samme retning, siger formand i Dansk Firmaidrætsforbund, Peder Bisgaard.

3Fs næstformand Tina Christensen fortæller, at man i forbundshuset ønsker at gå foran med et godt eksempel dagen før den landsdækkende motionsdag:

- De valgte og medarbejderne stempler på torsdag ind til en mærkbar sveder og opvarmning. Der vil være meget synlige opfordringer til mindre brug af vores elevatorer, kollegamotions-seancer hver time, uddeling af motions-elastikker og mulighed for kropsscanninger på Tanita-vægte, siger Tina Christensen.

Den alternative arbejdsdag i forbundshuset er et resultat af afrundingen på en sundhedsuge i 3F og forbundets aktive opbakning bag Arbejdspladsernes Motionsdag:

- Fælles motionsaktiviteter på arbejdspladserne er godt for både sundhed, velvære og god kollegial stemning, siger Tina Christensen.

- Vi har i årevis kæmpet for at øge arbejdspladsernes indsats i forhold til et godt arbejdsmiljø, sundhed, kost og motion. Det er ganske enkelt den mest effektive vej til at mindske den alvorlige sociale ulighed i sundhed, der præger det danske samfund.

- Det er samtidig supergodt boldøje, at man kobler Arbejdspladsernes Motionsdag sammen med Skolernes Motionsdag. Dermed får familierne også et godt udgangspunkt for en fælles snak om motion og sund kost hen over aftensmaden på fredag, siger Tina Christensen, der sammen med formanden i Dansk Firmaidrætsforbund, Peder Bisgaard, har opfordret de lokale 3F-afdelinger og 3Fs flere end 10.000 arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter til at slå til lyd for kollegamotion på fredag.

For yderligere kommentarer kontakt:

- Dansk Firmaidrætsforbund, formand Peder Bisgaard 2445 3015 eller

- 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter