Gi’ nu cheferne sved på panden!

Arbejdspladsernes Motionsdag på fredag som springbræt til bedre sundhed

Arbejdspladsernes Motionsdag, der løber af stablen fredag den 12. oktober, kan blive et effektivt springbræt for fælles aktivitet og motion i hverdagen og dermed mere sunde og glade kolleger.

- Nu er det chefernes tur til også at få brugt bevægeapparatet og få lidt sved på panden, siger 3Fs næstformand Tina Christensen.

- Vi opfordrer 3Fs medlemmer til at deltage aktivt på Arbejdspladsernes Motionsdag og få lokket cheferne væk fra kontorstolene og mødelokalerne til fælles aktivitet, smil, glæde og motion.

3F indgår i år i et aktivt partnerskab med Dansk Firmaidrætsforbund omkring Arbejdspladsernes Motionsdag, som i år afvikles for fjerde gang. I øvrigt samme dag som Skolernes Motionsdag.

Både unge og knap så unge vil altså være en del af en bevægelsesbølge, der skyller ind over hele Danmark. Opbakningen til Arbejdspladsernes Motionsdag stiger år for år, og i firmaidrætten er man glad for 3F’s engagement:

- Når børnene er aktive til Skolernes Motionsdag, så kan vi voksne også, og det er helt frivilligt og fleksibelt, hvordan kollegamotionen kan gribes an. Om det tager fem minutter eller en time, det finder den enkelte arbejdsplads eller afdeling selv ud af. At have adgang til fysisk aktivitet i arbejdstiden giver en enorm gevinst. Bevægelse og motion på arbejdspladser samler kolleger på tværs, og det forstærker følelsen af at være en del af et fællesskab, der arbejder i samme retning, siger formand i Dansk Firmaidrætsforbund, Peder Bisgaard.

3Fs næstformand Tina Christensen fortæller, at man i forbundshuset ønsker at gå foran med et godt eksempel dagen før den landsdækkende motionsdag:

- De valgte og medarbejderne stempler på torsdag ind til en mærkbar sveder og opvarmning. Der vil være meget synlige opfordringer til mindre brug af vores elevatorer, kollegamotions-seancer hver time, uddeling af motions-elastikker og mulighed for kropsscanninger på Tanita-vægte, siger Tina Christensen.

Den alternative arbejdsdag i forbundshuset er et resultat af afrundingen på en sundhedsuge i 3F og forbundets aktive opbakning bag Arbejdspladsernes Motionsdag:

- Fælles motionsaktiviteter på arbejdspladserne er godt for både sundhed, velvære og god kollegial stemning, siger Tina Christensen.

- Vi har i årevis kæmpet for at øge arbejdspladsernes indsats i forhold til et godt arbejdsmiljø, sundhed, kost og motion. Det er ganske enkelt den mest effektive vej til at mindske den alvorlige sociale ulighed i sundhed, der præger det danske samfund.

- Det er samtidig supergodt boldøje, at man kobler Arbejdspladsernes Motionsdag sammen med Skolernes Motionsdag. Dermed får familierne også et godt udgangspunkt for en fælles snak om motion og sund kost hen over aftensmaden på fredag, siger Tina Christensen, der sammen med formanden i Dansk Firmaidrætsforbund, Peder Bisgaard, har opfordret de lokale 3F-afdelinger og 3Fs flere end 10.000 arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter til at slå til lyd for kollegamotion på fredag.

For yderligere kommentarer kontakt:

- Dansk Firmaidrætsforbund, formand Peder Bisgaard 2445 3015 eller

- 3Fs pressetelefon 8892 8892

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm