GF Trafikpris: De folkelige trafikprojekter skal på banen

TRAFIKSIKKERHEDEN SKAL SIKRES: En ny pulje fra GF Forsikrings fond på 400.000 kroner til trafikprojekter skal medvirke til at fastholde og øge trafiksikkerheden i hele landet.
En af de trafikprojekter, der senest har modtaget GF Trafikpris, er en cykelbane i Bøgely Skovbørnehave,  hvor de yngste trafikanter får grundlagt gode trafikvaner. Det var en frivillig i børnehaven, der selv fik den gode idé, søgte pengene og efterfølgende designede og skabte den flotte cykelbane. (Foto: GF Fonden)
En af de trafikprojekter, der senest har modtaget GF Trafikpris, er en cykelbane i Bøgely Skovbørnehave, hvor de yngste trafikanter får grundlagt gode trafikvaner. Det var en frivillig i børnehaven, der selv fik den gode idé, søgte pengene og efterfølgende designede og skabte den flotte cykelbane. (Foto: GF Fonden)

I årets første seks måneder er 1188 personer kommet til skade i trafikken, og 51 har mistet livet. Det viser de foreløbige ulykkestal fra Vejdirektoratet. Til sammenligning var der 1507 tilskadekomne og 90 dræbte i samme periode af 2016. At ulykkestallene bevæger sig i den rigtige retning, skal vi dog ikke tage for givet, lyder det fra GF Forsikring.

- Corona-nedlukningerne har haft en positiv effekt på trafiksikkerheden, men i takt med at samfundet nu gradvist åbner mere og mere op, risikerer vi, at tallene vil stige meget igen. Det har vi alle et ansvar for at forhindre, siger Jens-Peter Riis Jensen, der er formand for GF Forsikring samt medlem af GF Fondens trafikpriskomite.

- Med GF Trafikpris giver vi en økonomisk håndsrækning til trafikprojekter, som kan være med til at fastholde og forbedre trafiksikkerheden lokalt. Trafiksikkerhed er alt for vigtigt til at overlade til politikere og myndigheder alene. Det er vores alles ansvar, fortsætter GF-formanden.

Lokale ideer med landsdækkende perspektiv
Bag den nationale pris står GF Forsikrings fond, der lige har åbnet op for nye ansøgninger til den 400.000 kroner store pulje. Trafikprisen har til formål at støtte lokale trafikprojekter, der har potentiale til større udbredelse og derigennem til at forbedre trafiksikkerheden i hele Danmark.

Formanden for GF Fonden, Jens Jørgen Vinther, opfordrer derfor alle landets institutioner, borgergrupper og foreninger til at søge støtte til konkrete aktiviteter og projekter. GF Trafikpris kan nemlig uddeles til mange forskellige typer af trafikprojekter, fortæller Jens Jørgen Vinther:

- Hvert år giver vi GF Trafikpris til både store og små projekter i hele landet. Men vi har særligt fokus på de projekter, der kan inspirere andre, og som har potentiale til at blive udbredt til flere lokalområder rundt omkring i landet. Nogle projekter beskæftiger sig med undersøgelser og analyser, andre er fysiske installationer som fx trafikbaner til børn, og andre igen er kurser for fx ældre eller handicappede. Fælles for dem alle er, at de på den ene eller anden måde er med til at skabe et mere trafiksikkert Danmark.

*** Faktaboks ***

Om GF Trafikpris

GF Trafikpris er en pulje på i alt 400.000 kr., der bliver fordelt til flere projekter. For at komme i betragtning til GF Trafikpris skal man gå ind på www.gffonden.dk og sende en ansøgning med en beskrivelse af sit projekt. Ansøgningsfristen er 24. oktober 2021.

Flere af trafikpriskomiteens medlemmer er aktivt og professionelt beskæftiget inden for områder med direkte relation til færdsel og trafiksikkerhed. Det sikrer en faglig og saglig behandling af alle henvendelser.