GF Forsikring leverer meget tilfredsstillende årsresultat

ÅRSRAPPORT: GF Forsikring fortsatte i 2021 den positive trend med markant medlemstilgang og vækst på både top- og bundlinje i et år med ekstraordinært gunstige vilkår. Det gav de mere end 330.000 medlemmer i det medlemsejede selskab en historisk overskudsdeling.
GF Forsikring har  fortsat vokseværk. Mange nye medlemmer kommer til, og det betyder også, at der er behov for flere medarbejdere rundt om i hele landet. Her i GF Huset i Odense er pladsen blevet for trang, og to nye pavilloner er under opførelse. (Foto: Erik Høirup/GF Forsikring)
GF Forsikring har fortsat vokseværk. Mange nye medlemmer kommer til, og det betyder også, at der er behov for flere medarbejdere rundt om i hele landet. Her i GF Huset i Odense er pladsen blevet for trang, og to nye pavilloner er under opførelse. (Foto: Erik Høirup/GF Forsikring)

På GF Forsikrings generalforsamling i Odense i dag godkendte generalforsamlingen årsrapporten for 2021, og dermed kan det medlemsejede selskab nu sætte punktum for et meget tilfredsstillende år, hvor selskabet igen både forbedrede sin top- og bundlinje og fortsatte den positive trend med markant medlemstilgang.

- Vi kan se tilbage på et meget tilfredsstillende år, hvor GF Forsikring er lykkedes med rigtig mange ting. Overordnet har vi kunnet fortsætte den flotte vækst, der har kendetegnet udviklingen i de seneste år. Det betyder, at vi i dag som selskab står meget stærkt, til gavn for vores mere end 330.000 medlemmer, siger konstitueret adm. direktør Mark Palmberg.

Mark Palmberg peger dog samtidig på, at GF Forsikring også har været hjulpet af nogle ekstraordinært gunstige omstændigheder i 2021, som har påvirket resultatet positivt.*

2021 var igen et atypisk skadeår på grund af corona. Derudover var medlemmerne forskånet for store vejrskader som storm og skybrud, og der var ekstraordinære afløbsgevinster særligt på ulykkesforsikringen. Endelig var vilkårene på investeringssiden rigtigt gode.

Medlemskab for alle
2021 blev et skelsættende år på medlemssiden, hvor GF udrullede det udvidede medlemskab, så alle forsikringstagere nu er medlemmer og får adgang til demokratisk indflydelse og en række fordele. Det markerede samtidig det første år i den igangværende strategiperiode.

GF Forsikring bød også velkommen til mere end 15.000 nye medlemmer. Sammen med de gode og lønsomme, som allerede er en del af fællesskabet, medvirkede det til at løfte bruttopræmieindtægterne med 9,3 procent til i alt 2,7 mia. kr.

Samtidig viser den uvildige, årlige undersøgelse af medlemstilfredshed i branchen, den såkaldte EPSI-måling, at GF Forsikring med en score på 81,4 ligger klart over branchens niveau, som ligger på 76,4.

- Vores fremgang sender et stærkt signal om medlemsejerskabets berettigelse i markedet, og konkret kan vi se, at vores lokale forankring igennem vores 45 kontorer rundt om i landet gør en forskel i bestræbelserne på at invitere nye medlemmer ind i fællesskabet. Vi glæder os dog særligt over, at vi selv med en markant medlemstilgang fortsat også fastholder en meget høj medlemstilfredshed. Vi er klart over branchens niveau og præsterer den bedste EPSI-vurdering nogensinde, siger Mark Palmberg.

Historisk overskudsdeling
Samlet set gav det gode resultat udslag i en historisk høj overskudsdeling på mere end 265 mio. kr. til medlemmerne mod 215 mio. kr. året før. Overskudsdelingen steg med 50 procent på private forsikringer sammenlignet med 2020, og for første gang nogensinde var der overskudsdeling til alle forsikringstagere.

Det økonomiske resultat lød på 330,6 mio. kr. efter skat og er sammensat af et forsikringsteknisk resultat på 298,2 mio. kr. og et investeringsafkast på 132 mio. kr. Omkostningsprocenten steg svagt fra 21,9 til 22,9 procent. Samtidig blev combined ratio for året 87,2, hvilket er betydeligt under målsætningen på 97.

- Årets resultat muliggør, at vi nu kan intensivere arbejdet med medlemsoplevelsen til gavn for vores mere end 330.000 medlemmer i GF, siger Mark Palmberg og fortsætter:

- Over de seneste fem år er GF Forsikring vokset med 45 procent. For at følge med skal vi ikke alene fastholde et stærkt fundament, men løbende udvikle det. Det afspejler sig også i vores omkostninger.

Forventninger til 2022
Forventningen er, at omkostningsprocenten også vil stige i 2022 i bestræbelserne på at styrke kerneforretningen og forsætte arbejdet med at udvikle maskinrummet til gavn for medlemmerne.

Samtidig forventer GF et lavere afkast på investeringer, lavere afløbsgevinster og heraf også et lavere forsikringsteknisk resultat.

Samlet er forventningen et resultat på 60-75 mio. kr. efter overskudsdeling og skat.

- Vi forventer, at væksten i GF fortsætter, dog på et lidt lavere niveau end 2021. Vi har blandt andet allerede oplevet nogle ret voldsomme storme i 2022, så det forsikringstekniske resultat bliver påvirket. Vi forventer også et mindre afkast på vores investeringer, siger Mark Palmberg.

GF Forsikring havde pr. 31. december 2021 en egenkapital på 2,84 mia. kr. og en solvensdækning på 2,0.

Mere information:

Mark Palmbergs videokommentar til årets resultat
Hoved- og nøgletal for GF Forsikring a/s
Hele årsrapporten 2021 for GF Forsikring a/s