Geografisk fordeling af uddannelsespladser er stadig helt skæv

80 pct. af alle nye uddannelsespladser på de videregående uddannelser ligger i de fire store byområder, viser en opgørelse, som landsforeningen Danmark på Vippen netop har foretaget. Det er samme geografiske fordeling som i 2016.

65.165 studerende har i dag fået at vide, at de er kommet ind på en videregående uddannelse. Det er 1.275 færre end i 2016. Danmark på Vippen har gennemgået tallene fra Den Koordinerede Tilmelding og kan på den baggrund konkludere, at den geografiske fordeling af uddannelsespladserne i 2017 stadig er helt skæv:

”Kigger vi på de helt overordnede tal, må vi jo bare konstatere, at balancen mellem storbykommunerne og resten af Danmark i forhold til antallet af uddannelsespladser ikke har rykket sig det sidste år, hvor tallet også var 80 pct. til de fire store byområder. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende,” siger Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen.

I alt har storbykommunerne, dvs. hovedstadsområdet, Aarhus, Odense og Aalborg, optaget 918 færre studerende i år sammenlignet med 2016, mens tallet for resten af Danmark er 356. Eksempelvis er der optaget 159 færre studerende i København og 216 færre i Aarhus. I resten af Danmark ses det største fald i byer som Sønderborg og Kolding med et samlet fald på 301:

”Der er ingen tvivl om, at det rammer Sønderborg hårdere, når man mister knap 150 uddannelsespladser, et fald på 29 pct. i forhold til 2016, end København, der mister samme antal. Eller tag Skive, der må vinke farvel til 58 uddannelsespladser, hvilket er et fald på hele 36 pct. Så selvom de store byområder oplever et større samlet fald, vil det ramme områder af Det Lokale Danmark langt hårdere, fordi antallet af uddannelsespladser her i forvejen er så lavt,” siger Kim Ruberg.

Ny uddannelse
På den positive side viser opgørelsen dog også, at flere byer i Det Lokale Danmark oplever en solid stigning i antallet af uddannelsespladser. Det gælder blandt andet i Slagelse, Viborg, Vordingborg, Aabenraa og Kalundborg, hvor en helt ny uddannelse i år ser dagens lys:

”Der er grund til at rose en uddannelsesinstitution som UC Sjælland, der virkelig satser på uddannelser i hele regionen. Diplomingeniøruddannelsen i Kalundborg er et fantastisk eksempel på en ny uddannelse, som er kommet til verden gennem et tæt og solidt samarbejde mellem region, kommune, uddannelsesinstitution og erhvervslivet. En model, som vi arbejder hårdt på, at flere områder tager til sig,” siger Kim Ruberg.

Han håber samtidig, at politikerne på Christiansborg nu vil leve op til egne løfter og dermed sikre langt flere uddannelser i Det Lokale Danmark. Det er altafgørende, hvis balancen mellem land og by skal genoprettes:

”Siden vi i Danmark på Vippen udgav en stor rapport om den geografiske fordeling af uddannelsespladser sidste efterår, har stort set alle partier udtalt, at der skal flere uddannelser til Det Lokale Danmark. Det er nu på tide, at de handler på det. Alternativet er, at de mange virksomheder i Det Lokale Danmark, der skriger på højtuddannet arbejdskraft, og som står for langt størstedelen af vores nettoeksport, rykker udenlands. Det vil være katastrofalt for hele landet,” siger Kim Ruberg.

Danmark på Vippen vil i løbet af august udgive en større analyse af årets optag på de videregående uddannelser.