Geografien afgørende for, om lærlingen havner i skolepraktik

Ikke alle tømrer- eller murerlærlinge på landets erhvervsskoler får en praktikplads i en virksomhed. En ny undersøgelse fra Dansk Byggeri afslører store forskelle fra skole til skole. Andelen af lærlinge i skolepraktik svinger fra nul til 30 procent afhængig af, hvilken erhvervsskole de unge går på.

På Roskilde Tekniske Skole, der klarer sig bedst, var kun én procent af tømrerlærlingene i skolepraktik i løbet af det seneste år. På CELF, Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster, tilbragte næsten hver tredje tømrerlærling, eller helt præcist 30 procent, en del af praktiktiden i skolens praktikcenter.

Samme skæve billede tegner sig for murerlærlingene, men her var flere erhvervsskoler bedre til at få alle ud i praktik. Roskilde Tekniske Skole, Zealand Business College og Tradium havde slet ingen i skolepraktik. Mens 12 procent af murerlærlingene på EUC Nord og 11 procent både på EUC Nordvestsjælland og TECHCOLLEGE måtte tage deres praktik på et praktikpladscenter.

- De store forskelle kan muligvis forklares med, at lærlingene kommer med forskellige faglige og sociale forudsætninger. Det kan også være, at der måske er flere virksomheder i en landsdel end i en anden. Men det ændrer ikke på, at de skoler, der har mange i skolepraktik, hurtigst muligt bør lægge en plan for at bringe antallet ned, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Lær af de bedste
Ifølge Dansk Byggeri er der ingen tvivl om, at de skoler, der ligger i bunden, kan lære meget af de bedste.

- Skolerne bør tale praktikplads med lærlingene allerede, når de møder dem første gang, og få dem til at søge en praktikplads med det samme. De bør også fortælle om uddannelser som gulvlægger og struktør, hvor der nærmest er garanti for at få en praktikplads, siger Louise Pihl.

Men virksomhederne og den enkelte lærling kan også gøre mere.

- De seneste år er der skabt mange nye praktikpladser i byggeriet. Og vi fortsætter naturligvis med at opfordre vores medlemmer til at tage så mange lærlinge som muligt. Og lærlingene må være åbne overfor at flytte efter en praktikplads, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

De bedste skoler er forbilleder
I maj i år var der 494 tømrerlærlinge i skolepraktik i alt. Hvis alle skoler var lige så gode som de fem bedste, ville det tal have været 116, viser Dansk Byggeris beregninger.

For murerne ville billedet være endnu bedre. I maj 2018 var der i alt 39 murerlærlinge i skolepraktik. Men hvis alle skoler havde været lige så gode som de fem bedste, ja så ville samtlige praktikcentre have været ryddet for murerlærlinge.