Genvalg til Hjerteforeningens formand og næstformand

På Hjerteforeningens virtuelle repræsentantskabsmøde lørdag 8. maj 2021 fortalte formand Christian Hassager i sin beretning, at Hjerteforeningen i 2020 har haft 114,4 millioner kroner til disposition til foreningens fire formål.

Heraf er 46 millioner kroner gået til hjerteforskning, og som noget nyt har patienter og pårørende været inddraget i udvælgelsen af specifikke fokusområder.

Formanden fortalte også, at Hjerteforeningen i 2020 besluttede at indgå i et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om at finansiere Danish Cardiovascular Academy (DCA). Hjerteforeningen støtter DCA med 30 millioner kroner over en 5-årig periode, mens Novo Nordisk Fonden støtter med 150 millioner kroner. DCA er et landsdækkende akademi, der samler forskningskræfterne inden for hjerte-kar-området.

- Vi støtter akademiet for at forbedre mulighederne for diagnose, behandling og forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Vi skal skabe ny viden til dem, vi er sat i verden for at hjælpe, nemlig hjertepatienterne og de pårørende. Og i samme ombæring skal vi styrke vores rolle som en vigtig sundhedspolitisk aktør med central viden, pointerede Christian Hassager.

På repræsentantskabsmødet var der genvalg til følgende bestyrelsesmedlemmer, der var på valg i år:

Kjeld Ahrendsen (mandat som aktiv i lokalforening/klub)
Hans Erik Bøtker (sundhedsfagligt mandat)
Else Smith (sundhedsfagligt mandat)
Kresten Schultz Jørgensen (mandat for samfundslivet bredt)

Efter mødet konstituerede bestyrelsen sig. Her blev formand Christian Hassager og næstformand Peter Højland genvalgt.

For yderligere info:

Kristian Jakobsen
Presserådgiver
Tlf.: 33669930

Link til årsrapporten for 2020: https://boccawired.ipapercms.dk/Hjerteforeningen/Rapportermm/aarsrapport-2020/aarsberetning-2020/