Gennembrud i øjenforskning kan betyde færre blinde

Øjensygdommen alderspletter på nethinden (AMD) rammer hver fjerde dansker over 70 år, og er den øjensygdom, der gør flest danskere blinde. En ny behandling, der kan stoppe sygdommen, er under udvikling, takket være dansk øjenforsker.
Øjenforsker Thomas Corydon står bag en ny kommende behandling, som kan stoppe øjensygdommen AMD (alderspletter på nethinden), som er udbredt bland ældre mennesker, og den mest almindelige grund til svær synsnedsættelse og blindhed i den vestlige verden.

Øjensygdommen alderspletter på nethinden, AMD, som findes i en våd og tør udgave, er en folkesygdom blandt ældre og den mest almindelige grund til svær synsnedsættelse og blindhed i den vestlige verden. Et nyt gennembrud i behandlingen af den våde AMD kan betyde færre blinde fremover. Sygdommen er en naturlig del af aldringsprocessen, og derfor rammer den så mange ældre.

Professor og øjenforsker Thomas Corydon ved Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, har forsket i at finde en mere effektiv behandling af AMD end den, der bruges i dag. Den er nemlig til stor gene for patienterne, fordi den kræver hyppige indsprøjtninger i øjet cirka hver femte uge.

- Selvom indsprøjtningerne har gode resultater, har de også den ulempe, at patienterne skal behandles mange gange. Det belaster både alle de mennesker, der er ramt af sygdommen, og vores sundhedsvæsen. Derfor har vi sammen med forskere over hele verden kæmpet for at finde nye behandlinger, der holder længere og reducerer antallet af indsprøjtninger i øjet – og det ser ud til at det gennembrud har vi nu i form af såkaldte viruspartikler, der kan få øjnene til at ”kurere sig selv”, fortæller han.

Viruspartiklerne bringer såkaldte DNA-molekyler ind i øjet, som er med til at stoppe sygdomsudviklingen og dermed bevare synet.

Thomas Corydons forskning har fået støtte af Øjenfonden, der administreres af Dansk Blindesamfund, som har gjort forskning i behandling af AMD mulig.

Flere blinde fremover

Vi danskere lever længere, og det betyder, at flere vil få de mest almindelige øjensygdomme, der følger med alderen som grå stær, grøn stær og AMD. Mindst 76.000 danskere vil i 2030 vil have nedsat syn eller være blinde, ifølge en ny kortlægning af danskernes øjensundhed, foretaget for Dansk Blindesamfund og optikerkæden Louis Nielsen. Derfor er der behov for at forske i, hvordan øjensygdomme kan forebygges. Og det bakker Louis Nielsen op med støtte til Øjenfonden.

- Virkeligheden er, at vi alle lever længere, og hvis vi skal nyde vores pension med synet i behold, har vi brug for, at der bliver forsket yderligere inden for øjensygdomme. Derfor støtter vi Øjenfonden og øjenforskernes arbejde i at finde bedre løsninger på øjensygdommene. For hver synstest, vi har foretaget i alle vores butikker i juni måned, donerer vi 20 kroner til Øjenfonden, fortæller Kristian Mortensen, kommunikationschef hos Louis Nielsen.

Bag den 32 år gamle Øjenfond står Dansk Blindesamfund, hvis formål er at forebygge blindhed gennem støtte og fremme af øjenforskning. Sidste år delte Øjenfonden midler ud til forskning i bl.a. den mest almindelige øjensygdom i Danmark, AMD (alderspletter på nethinden) samt i genetiske forandringer, der fører til kræft i øjet.

Kilde: Rapporten Status for danskernes øjensundhed, Copenhagen Economics

Louis Nielsen støtter øjenforskning ved at donere penge til Øjenfonden. Øjenfonden uddeler penge til forskere, der forsker i at finde løsninger på og nye behandling af øjensygdomme i Danmark.