Gennembrud for økologi i landområder

Salget af økologi er i år eksploderet i de mindre butikker uden for storbyerne. Det får nu landets største kæde af nærbutikker til at udgive sin første tilbudsavis kun med økologiske varer.

Med en stigning i salget af økologiske dagligvarer på mere end 20 procent i år i Dagli´-/LokalBrugsen har økologien fået et afgørende gennembrud uden for de større byer i Danmark.

Hidtil har de mindre byer haltet efter udviklingen i især København og Aarhus, men i år har Dagli´-/LokalBrugsen, der har langt de fleste af sine 354 butikker i mindre byer over hele Danmark, oplevet sin største vækst nogensinde.

”Økologi er ikke længere et storbyfænomen, og derfor begynder vi nu at bruge mange flere kræfter på økologiske varer i vores butikker og i vores markedsføring,” siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

I denne uge har kæden for første gang i sin historie en tilbudsavis, der udelukkende består af økologiske varer, herunder varer, der aldrig tidligere har kunnet sælges i landbutikkerne, som eksempelvis økologisk vin, øl og kød.

”Vi er en del af Coop, som har sat som mål at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020. Vi er glade for at kunne bidrage med den største vækst af alle Coops kæder i år. Vi forventer, at det fortsætter næste år, hvor vi har sat som mål at øge vores øko-salg med yderligere 20 procent,” siger Jesper K. Andersen.

Han peger på to årsager til den markante vækst:

1. Lavere pris på økologi. Som en del af Coop nedsatte Dagli´-/LokalBrugsen de faste priser på alle økologiske varer pr. 1. januar i år.
  2. Udvalget vokser i butikkerne. Tidligere var det kun de allermest solgte varegrupper, som mælk og grøntsager, der blev solgt. Nu er der sortimentet større med flere specialiteter og bedre kvaliteter.Dagli´Brugsens første økologiske tilbudsavis gælder fra 26. november og kan hentes i butikkerne fra i dag. Tilbuddene kan også følges på www.daglibrugsen.dk.Yderligere information: Kædedirektør Jesper K. Andersen, 5159 3605

SuperBrugsen får ny kædedirektør8.11.2017 15:00pressemeddelelse

Formatdirektør Mikkel Banke Karlsson, SuperBrugsen, er udnævnt til konceptdirektør i Coop. Som hans afløser er udpeget Jesper K. Andersen, der i dag er formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen. Mikkel Banke Karlsson, 43 år, kommer til at spå i spidsen for udviklingen af butikskoncepter, der skal sikre størst mulig synergi i Coop. Han har været formatdirektør i SuperBrugsen siden 2016, og var før da salgs- og sortimentsdirektør for kæden. Jesper K. Andersen, 46 år, har været formatdirektør for Dagli´- og LokalBrugsen siden 2013, og har haft en lang karriere i Coop, som bl.a. salgschef i SuperBrugsen, salgsdirektør og varehusdirektør i Kvickly. En ny formatdirektør for Dagli´- og Lokalbrugsen ventes udpeget inden årsskiftet. Jesper K. Andersen og Mikkel Banke Karlsson begynder i deres nye funktion 1. januar 2018. Yderligere information: Mikkel Banke Karlsson, 5221 3612 Jesper K. Andersen, 5159 3605

Irma indleder partnerskab med Mødrehjælpen2.11.2017 12:32pressemeddelelse