Deloitte

Generation Y går på arbejde for at gøre en forskel

Del

Den unge ’millennials’ stiller store krav

Helena Barton
Helena Barton

København, 9. februar 2016

De er født mellem 1980 og 2000 og stiller store krav til deres fremtidige arbejdsplads. Generation Y – eller ’millennials’, som de kaldes i USA – vil ikke bare arbejde for profit og kolde kontanter. I stedet skal jobbet skabe en positiv forskel i andre menneskers liv. Det viser en ny, global undersøgelse blandt mere end 7.000 unge.

- De unge har klart andre forventninger til deres arbejdsplads end deres ældre kolleger. Tidligere talte man meget om profit og ekspansion. I dag går de unge op i, at arbejdspladsen bidrager til samfundet, udvikler medarbejderne og i det hele taget skaber en positiv forskel for det enkelte menneske, siger Helena Barton, der rådgiver danske og internationale virksomheder om social ansvarlighed.

Mere end hver fjerde unge i Generation Y mener, at arbejdspladsens værdier primært skal være ansvarlighed og integritet. Til sammenligning mener kun 7 pct., at det er vigtigt at fokusere på effektivitet.

- Man kan naturligvis ikke drive en virksomhed uden at fokusere på profit og effektivitet. Men de unge ser ikke integritet og samfundsansvar som noget, der står i modsætning til profit, siger Helena Barton.

Generation Y er i det hele taget mindre bekymret om virksomhedernes størrelse, alder og prestige. I stedet går de op i, om virksomheden har et godt renommé.

- De unge dømmer i højere grad virksomhederne på, hvad de gør, end hvad de siger. Samtidig viser tallene, at der er et stort gab mellem forventning og virkelighed. De unge vurderer, at virksomhederne simpelthen ikke er gode nok til at leve op til deres sociale ansvar. De vil ikke bare se pæne ord på et papir. De vil se handling, siger Helena Barton.

49 pct. af de unge i Generation Y har sagt nej til arbejdsopgaver, der ikke var forenelige med deres personlige værdier.

Om undersøgelsen:

Deloittes ”Millennial Survey 2016” er baseret på svar fra næsten 7.700 unge i 29 lande. Alle respondenter er født efter 1982, har en videregående uddannelse og har fast arbejde.

Nøgleord

Kontakter

Helena Barton
Tlf. +45 30 93 68 13
hbarton@deloitte.dk

Billeder

Helena Barton
Helena Barton
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Helena Barton er partner i Deloitte og ekspert i social ansvarlighed og forretningsetik. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum